BHG ökar rörelseresultatet: ”Positiv marknadsutveckling”

E-handelsbolaget BHG redovisar ökad omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
BHG ökar rörelseresultatet: ”Positiv marknadsutveckling” - Gustaf_ohrn-1 BHG
BHG:s VD Gustaf Örn

Rörelseresultatet visade en vändning till vinst.

Omsättningen steg 9,7 procent till 2 203,5 miljoner kronor (2 008,8).

Bruttoresultatet blev 558,0 miljoner kronor (534,7), med en bruttomarginal på 25,3 procent (26,6).

Justerat bruttoresultat blev 558,0 miljoner kronor (534,7), med en justerad bruttomarginal på 25,3 procent (26,6).

Rörelseresultatet blev 50,0 miljoner kronor (-23,7), med en rörelsemarginal på 2,3 procent.

Justerat rörelseresultat blev 21,2 miljoner kronor (-0,6), med en justerad rörelsemarginal på 1,0 procent.

Resultatet före skatt var 21,6 miljoner kronor (-79,8).

Resultatet efter skatt blev 29,5 miljoner kronor (-65,6).

Resultat per aktie uppgick till 0,27 kronor (-0,38).

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till -103,1 miljoner kronor (-110,8).

“Med det första kvartalet bakom oss kan vi alltså konstatera att vi ser framdrift i våra prioriteringar för året. Vi lämnar nu senaste årens omstruktureringsfas och går in i nästa fas med fokus på lönsam tillväxt. Jag vill slutligen tacka våra medarbetare för deras stora engagemang och våra kunder och aktieägare för deras förtroende”, skriver vd Gustaf Öhrn.

Bolaget kommenterar marknadsläget.

“Vi bedömer att återhämtningen i marknaden som började anas i slutet av 2024 har förstärkts något i det första kvartalet. Likt i slutet av förra året uppskattar vi att återhämtningen kommit längst i Sverige, till följd av en positiv utveckling i flera underliggande makrofaktorer såsom räntesänkningar, minskad inflation, skattesänkningar och en ökad aktivitet på bostadsmarknaden. Vi ser samtidigt även en positiv marknadsutveckling i resten av Norden, med undantag för Finland, samt i Tyskland under kvartalet”, skriver bolaget.

“I slutet av förra året började vi se en återhämtning inom de tidigare hårt drabbade kapitalintensiva produktkategorier såsom badrum, golv, dörrar och fönster. Under det första kvartalet har efterfrågan återkommit tydligare i dessa kategorier och vi ser en bredare återhämtning i de flesta av våra kärnkategorier inom DIY, möbler och heminredning. Samtidigt började vi se en vikande trend i konsumenters framtidstro redan i det fjärde kvartalet 2024. Denna negativa trend har fortsatt i det första kvartalet och vi bedömer att den kan ha haft en dämpande effekt på konsumenters vilja att investera”.

BHG, Mkr Q1-2025 Q1-2024 Förändring
Nettoomsättning 2 203,5 2 008,8 9,7%
Bruttoresultat 558,0 534,7 4,4%
Bruttomarginal 25,3% 26,6%
Justerat bruttoresultat 558,0 534,7 4,4%
Justerad bruttomarginal 25,3% 26,6%
Rörelseresultat 50,0 -23,7
Rörelsemarginal 2,3%
Justerat rörelseresultat 21,2 -0,6
Justerad rörelsemarginal 1,0%
Resultat före skatt 21,6 -79,8
Nettoresultat 29,5 -65,6
Resultat per aktie, kronor 0,27 -0,38
Kassaflöde från löpande verksamhet -103,1 -110,8
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.