Betygen på väg upp

Länsförsäkringar tar på nytt storslam. Företaget vinner utmärkelsen Årets sakförsäkringsbolag och delar dessutom utmärkelsen Årets livbolag med KPA.

Kunderna är i år över lag mer nöjda med försäkringsbolagen än de var förra året. Alla företag har fått högre betyg i år. Storvinnaren är Länsförsäkringar som tar hem segern både som bästa sakförsäkringsbolag och som bästa livbolag tillsammans med KPA.

Tommy Persson, vd på Länsförsäkringar AB, pekar på flera faktorer som gör att bolaget är så uppskattat av de tillfrågade kunderna i undersökningen.

– Vår lokala närvaro med 24 lokala länsförsäkringsbolag och 140 kontor över hela landet gör att vi har en nära relation till våra kunder. Vi kan anpassa oss till lokala förhållanden och vår närhet gör att vi snabbt och lätt kan hjälpa kunden, säger Tommy Persson.

Han pekar också på att Länsförsäkringar arbetar aktivt skadeförebyggande, exempelvis genom att se över företagens el- och vattensystem så att det inte uppstår översvämningar eller bränder på grund av kortslutningar. Det är lätt att göra i och med att de 24 bolagen har kontor och kundservice på så många olika orter i landet.

Dessutom arbetar Länsförsäkringar aktivt med prissättning och lägger stor vikt vid att vara konkurrenskraftiga, vilket är något som är en starkt bidragande faktor till varför Länsförsäkringar hamnar i topp.

Länsförsäkringar hamnar alltså också i topp i kategorin Årets liv- och fondförsäkringsbolag tillsammans med KPA. En förklaring till den delade förstaplatsen tror Tommy Persson är att Länsförsäkringar lagt stor vikt vid att korta de administrativa tiderna, vilket har gjort att kunderna snabbare kunnat få besked om sina ärenden.

– Det är under det senaste året som vi arbetat med den frågan. Tidigare var arbetet omständligt med långa ledtider. Vi har dessutom ökat öppenheten i informationsgivningen till kunderna. De får exempelvis bättre värdebesked och vi är betydligt tydligare med att informera om vad de olika produkterna innehåller, säger Tommy Persson.

KPA vänder sig i första hand till kommuner, landsting och kommunala bolag och är därmed betydligt mer nischade än andra försäkringsbolag. Bolaget fick bäst betyg av företagen i delkategorin anpassning till företagens verksamheter. Det är sannolikt ett utslag av att KPA är så nischade på just offentlig sektor, där bolaget också är klart dominerande.

– Vi har ett genuint bra rykte bland våra kunder. Vi har också utvecklat bra försäkringslösningar och bra administrativa lösningar till våra kärngrupper, säger Bertil Repfennig, vd på KPA.

Både Skandia och SPP har försökt att slå sig in på KPA:s territorium, men det har varit svårt. En förklaring är att dessa bolag inte har datasystem som är anpassade till de krav som kommuner och landsting ställer.

KPA har inte lagt så stor vikt vid att vara prisledande.

– Det är viktigare att hålla en hög kvalitetsnivå. Vi vill inte göra avkall på den höga kvalitet våra produkter och tjänster håller. Det får kosta lite extra, säger han.

Bertil Repfennig pekar också på att det inte dykt upp några skandaler som orsakat stora rubriker i tidningarna. Det har spelat en stor roll för att det gått bra för KPA i årets undersökning.

– Försäkringsbranschen har granskats av finansinspektionen men den har inte funnit någon anledning att anmärka på KPA, säger Bertil Repfennig.

Skandia hamnar återigen på en tydlig sistaplacering. Kunderna är i första hand missnöjda med service och bemötande samt priset. Gert Engman, chef för Skandia Sverige, pekar på att varumärket skadats så markant efter de omfattande bonus- och pensionsskandaler som drabbat bolaget de senaste åren.

– Vi är inte överraskade av resultatet. Skandias varumärke är skadat. Talar man med enskilda kunder så uppfattas produkterna som bra, men bolaget är svärtat och befläckat efter skandalerna. Våra anställda har fått klä skott för det som ett fåtal har orsakat, säger han.

Skandias kunder har också tyckt att det varit svårt att göra affärer med Skandia eftersom bolaget haft en otydlig organisation, bland annat för många kundcenter. I framtiden blir det en väg in i bolaget för kunderna och ledorden är enkelhet och tillgänglighet.

– Det finns en enorm revanschlust, säger Gert Engman.

ÅRETS SAKBOLAG
Kundernas samlade betyg.(Förra året inom parentes)

1. Länsförsäkringar 4,0 (3,2)
2. If Skadeförsäkring 2,2 (1,4)
3. Trygg Hansa 1,7 (1,6)ÅRETS SAKBOLAG
Kundernas samlade betyg.(Förra året inom parentes)

1. Länsförsäkringar 4,0 (3,2)
2. If Skadeförsäkring 2,2 (1,4)
3. Trygg Hansa 1,7 (1,6)

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SciBase