Besvikelserna sänker Saab-aktien: ”Börda”

Orderingången var en besvikelse. Det var även den låga marginalen för Saabs affärsområde Aeronautics, där Gripen ingår. Sänket är skolflygplanet T7A-Red Hawk. Jätteprojektet med Boeing har försenats ännu en gång. Pareto-analytikern Tom Guinchard kallar det för en "börda för marginalen" – men är optimistisk framåt. "US Airforce har pensionerat många av sina tidigare träningsplan", säger han till Afv.
Besvikelserna sänker Saab-aktien: ”Börda” - Kopia av Tvåsplit (1)
Förseningarna av skolflygplanen T7A-Red Hawk pressar marginalerna inom affärsområdet. Foto: Saab

Höjd utdelning och högre tillväxtmål räckte inte för att lyfta Saabs aktie efter Q4-rapporten. I den inledande handeln backade aktien 5%, men återhämtade sig sedan något. Vid 15-tiden var aktien ned drygt 3%.

Främsta skälet bakom kurstappet

Tom Guinchard.

Den svaga orderingången är den främsta förklaringen. Det bedömer Tom Guinchard som är analytiker på Pareto Securities.

“Där tycker konsensus låg rätt aggressivt inför kvartalet”, säger han till Affärsvärlden.

I fjärde kvartalet fick Saab ordrar på 17,5 mdr kr, vilket är en minskning med 44% jämfört med motsvarande kvartal 2023.

“Orderingången är alltid slagig under kvartalen. Jag tycker inte man ska läsa in för mycket i det”, säger Tom Guinchard.

Pareto-analytikern pekar på att Saab fick in flera större ordrar under Q4 2023.  Dessutom gjorde positiva justeringar av befintliga kontrakt om 6 mdr kr under det kvartalet.

USA-projekt pressar marginaler

En annan bidragande faktor som Tom Guinchard ser till kurstappet är T7A-Red Hawk. Tillsammans med amerikanska Boeing landade Saab ett jättekontrakt 2018. För Saab är kontraktet värt tiotals miljarder, men övergången till serieproduktion har försenats.

Den 15 januari gick USA:s flygvapen ut med att det försenas ytterligare, vilket Afv rapporterat om. Beställaren vill nu ha ytterligare fyra testplan, utöver de fem som Boeing/Saab redan har levererat.

Flera analytiker ville fråga ut Micael Johansson om de försämrade marginalerna inom Aeronautics. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN

Från Saabs håll har det varit knäpptyst – fram tills idag. Micael Johansson berör förseningarna i VD-ordet.

“Aeronautics resultat påverkades av fortsatta kostnader kopplade till uppstarten av produktion i T-7-programmet”, skriver han.’

Affärsområdet Aeronautics, där även Gripen ingår, möter marginalpress till följd av förseningarna. Något som flera analytiker ville fråga Saab-VD:n om under telefonkonferensen.

“Det är absolut den mest dominerande faktorn bakom den pressade marginalen”, svarade Micael Johansson på en fråga om T7-programmet.

“Klart det är negativt för resultat och marginalerna framöver. Men vi ser ju också att US Airforce (USA:s flygvapen, reds. anm.) har pensionerat många av sina tidigare träningsplan”, säger Paretos Tom Guinchard.

“Så det finns ett behov att få ut de här T7-planen”, fortsätter han.

Den nya tidplanen är att Saab ska öka produktionen av skolflygplanen i Q2 2026.

“Då kommer Saab gradvis gå från förlust i det programmet till svarta siffror”, säger Tom Guinchard, som tror marginalen kommer bli successivt bättre redan under 2025.

Sänker mål: “Positivt”

Förutom att höja tillväxtmålet (se faktaruta) sänktes målet för kassaflödeskonvertering (operativt kassaflöde/Ebit) från minst 70% till 60%.

Tom Guinchard välkomnar det sänkta målet.

“Jag ser det mer som positivt egentligen att man är mer komfortabel med långsiktiga tillväxtplaner. Man är villig att investera mer här i kapacitet framöver”, säger han.

Det låter som du tycker dagens kurstapp var en överreaktion? 

“Ja, jag ser inte riktigt varför man ska handla ned aktien närmare 5% på det här.”

Pareto har köpråd på Saab-aktien med en riktkurs på 290 kr. Vid 15-tiden stod aktien i 220 kr.

Nya finansiella mål (2023–2027)

Försäljningstillväxt
Organisk försäljningstillväxt (sammansatt årlig tillväxttakt, ”CAGR”) om cirka 18%. (Tidigare 15%)

Rörelseresultat (Ebit)
Tillväxt i rörelseresultatet överstigande organisk försäljningstillväxt.

Operationellt kassaflöde
Kassaflödeskonvertering om minst 60%, kumulativt för femårsperioden. (Tidigare minst 70%)

Läs också: Saabs bakslag i USA: Jätteprojektet försenas – värt tiotals miljarder

Läs ocksåSaabs VD efter kursrusningen: ”Växtvärk”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.