Besparingar slår mot utbildningsbranschen

Storföretagens nedskärningar slår hårt mot utbildningsbranschen. På IHM Business School, där man haft Ericsson och bemanningsbranschen som stora kunder, räknar man med en 25 procentig avmattning under våren. Och på reklamskolan RMI Berghs har man redan fått lägga expansionsplanerna på is och sparka folk.

Stora delar av den utbildningsbransch som riktar in sig på storföretagskunderna har levt gott högkonjunktur och IT-boom, men märker nu tydligt av en avmattning i spåren av företagens nedskärningar.

”Utbildning och kompetensutveckling är sånt som snabbt får stryka på foten när företagen ska spara. Vi märker en avmattning på 20-25 procent vad gäller innevarande termin och våren 2002”, säger Lennart Dreyer, VD för IHM Business School som är en av branschens större aktörer och som förra året omsatte cirka 220 Mkr.

”Nedgången märks mest på de längre programmen, arbetsgivarna är mer benägna att satsa på ettåriga utbildningar än tvååriga. Det är även ett sätt från företagens sida att förhålla sig till de kortare anställningstiderna. Idag stannar folk i snitt 3,5-4 år på ett jobb, jämfört med några år sedan då snittet låg på 6-7 år.”

En av de tidigare stora IHM-kunder som skurit i sina utbildingskostnader är Ericsson. ”Vi kände direkt av deras nedskärningar. Ericsson slår hårt, liksom företag i uthyrningsbranschen som Proffice och Manpower – men de har ju inte längre lika mycket personal att utbilda.”

På reklam- och kommunikationsskolan Berghs School of Communication har man redan fått frysa expansionsplanerna och sparka nio av totalt 51 anställda, som följd av minskad efterfrågan. ”Vi räknar med 30 procents nedgång nu under hösten och sedan kommer vi nog att ligga på den nivån under hela 2002”, säger vice VD Mats Eriksson. Höstens nedgång gör att den omsättningsökning man hade budgeterat för uteblir, omsättningen väntas bli i nivå med förra årets på 60 Mkr.

”Vår rekryteringsbas är kommunikationsvärlden, det vill säga just de medie-, reklam- och IT-företag som just nu befinner sig i ett mycket tufft läge. Så länge man avvaktar i de branscherna går det dåligt för oss”, säger han.

På Företagsekonomiska Institutet, FEI,där man säljer utbildningar inom mer handfasta områden som bokföring, företagsanalys och koncernredovisning, ser man dock en annan sida av myntet, enligt VD Claes Ridderström. ”I sådana här kärvare tider blir det lite upprättelse för den mer kamerala sektor vi utbildar inom, ekonomichefer och ’ordning och reda’-yrken blir plötsligt lite hetare igen”, säger han. FEI med en 10 procent högre omsättning 2001 än 2000, till knappt 40 Mkr, och med att göra en 10 Mkr stor vinst. ”2002 ser lite dystrare ut än vanligt vilket kan bero på konjunkturen men även på att folk bestämmer sig allt senare – vilket varit en trend de senaste åren. Men det finns ingen anledning att ta ut någon oro i förskott. Förra lågkonjunkturen gick vi igenom opåverkade”, säger Claes Ridderström.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group