Procter & Gamble
Bernstein vill se styckning av Procter & Gamble
Jätten håller på och säljer bort ett stort antal varumärken i syfte att fokusera på ett mindre antal områden som håller högre lönsamhet och tillväxt. Investmentbanken anser dock att detta är fel och otillräckligt. Istället bör Procter & Gamble delas i två eller tre större bolag, vilket skulle skapa mer smidiga enheter.
Företaget har en lång och fin historik och har också bevisat skalfördelarna av att vara större. Men storleken är nu ett problem för tillväxt, menar Bernstein. Bernstein bedömer att värdet av delarna i Procter & Gamble är runt 18 procent högre än nuvarande aktiekurs. enligt Barrons blogg.
Procter & Gamble meddelade under förra året att man avsåg att sälja av ett stort antal varumärken fram till 2016. Totalt svarar dessa försäljningar för 14 procent av omsättningen och 6 procent av resultatet. Än så länge har man sålt allt från djurmat och batterier till parfymer.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.