Bättre ledare utanför branschen
När svenska börsbolag rekryterar nya chefer letar de helst i deegna leden. Det behövs någon som förstår branschen och kanföretagets produkter, brukar det heta.Men i IT-branschen är det annorlunda. Någon som kan företagetsprodukter eller tjänster betyder här en skicklig ingenjör. Men iIT-branschen har det visat sig viktigare med ledare som iställetförstår hur IT kan användas. Framförallt är det som i ingenannan bransch viktigt med en chef med en förmåga attmarknadsföra och sälja sig själv och sitt företag. Det blir allttydligare att den här typen av personer inte behöver ha enbakgrund inom företaget eller ens inom IT-branschen. Det kantill och med vara en fördel med en VD som har en helt annanbakgrund och som därför inte riskerar att gräva ned sig i självatekniken.
Från kakor till IBM
Det mest klassiska exemplet är när den amerikanska datorjättenIBM rekryterade Lou Gerstner till VD-stolen för sex år sedan.Han var då chef för Nabisco, världens största tillverkare avkakor. Idén att någon med den bakgrunden skulle förmå att ledaen krisdrabbad datorjätte i en bransch som präglas av snabbateknikförändringar, möttes av stor skepticism. Men med facit ihand var utnämningen en fullträff. Lou Gerstner förstod snabbareän de flesta att internet skulle slå igenom och att IBM skullepositionera sig i den här snabba förändringen.Exemplet Lou Gerstner har bidragit till att många amerikanskaIT-bolag, som AT&T och Xerox, har gått utanför sina egna företagoch branscher för att hitta nya VD:ar.
Brokiga entreprenörer
Inte heller bland alla de framgångsrika entreprenörerna inomIT-branschen är det något måste att ha en bakgrund i branschen.Tvärtom har många en brokig bakgrund. Ett av de mest kändaexemplen här är grundaren till teleoperatören Worldcom, BernardEbbers. Hans erfarenhet bestod i att ha drivit ett motell, närhan hoppade in i telebranschen. Idag är Worldcom USA:s näststörsta långdistansbolag.Särskilt tydligt blir det här fenomenet bland de nya företag somhar vuxit upp kring internet. En av de mest kända personerna härär Jeffrey Bezoz, som hoppade av ett toppjobb på en bank för attstarta internetbokhandeln Amazon.com. Det finns många liknandeexempel. Just när det gäller elektronisk handel är det inte dentekniska kompetensen som skiljer en vinnare från en förlorare.Utmaningen är att förstå hur internet påverkar företag ochmänniskors beteende och efterfrågan. Här har ofta personer frånhelt andra branscher än just IT-branschen en fördel av kunna seutvecklingen med nya ögon, istället för att stirra sig blinda påsjälva tekniken.Trenden känns till viss del igen i Sverige, även om svenskaIT-bolag har en del kvar att lära av USA när det gällerVD-rekryteringar. Svenska bolag ligger långt frammeinternationellt sett inom flera områden av IT-sektorn. Mångabolag har också försökt att utnyttja detta genom attetablera sig i nya länder. Men historien förskräcker. De flestamisslyckas, trots att deras produkter är slagkraftiga.Problemet ligger istället hos ledningen.
Svenska tekniker
Svenska IT-bolag rattas i de flesta fall av experter inom justsitt område. IT-konsulter är VD:ar för IT-konsultbolag.Dataprogrammerare är chefer för programvaruföretag, och såvidare. Men att vara duktig på sina produkter eller tjänster ärlångt ifrån tillräckligt. A och O är att lyckas marknadsföra democh sälja dem. Här brister ofta svenskarna.Med de nya, extremt uppmärksammade, internetbolagen ärsituationen annorlunda. Här är det en annan typ av ledare somstyr, de flesta med bakgrund inom andra branscher.Internetbolaget Sprays VD, Per Bystedt, kommer frånmediabranschen. Bland annat var han VD på TV3. Äveninternetkonsulten Icons grundare, Johan Staal von Holstein, haren bakgrund inom mediabranschen och Jan Stenbecks MTG. Nye VD:npå Icon, Ulf Dahlsten, var tidigare chef på Posten. ÄvenFramtidsfabrikens omtalade ledare, Jonas Birgersson, saknarbakgrund inom IT-branschen. Rena internetbutiker, som Boxman(skivor), Bokus (böcker), med flera, drogs igång aventreprenörer som aldrig jobbat inom IT-branschen.
Marknadsförare
Listan kan göras lång. Gemensamt för de här personerna är att detidigt förstått internets genomslagskraft och vilken effekt detkommer få på näringslivet. De har varit duktiga på attmarknadsföra sig själva och sitt företag, vilket lockat bådekunder och riskkapital. Inte minst har de skickligt lyckats föraut sina budskap i media. Att de inte alltid kunnat så mycket ommegabits och megahertz har däremot inte gjort så mycket.
BILDTEXT: Kakexperten Gerstner, bankmannen Bezos, TV-chefen Bystedt ochpostchefen Dahlsten har alla tagit steget över till IT-branschen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.