Barometerindikatorn
Barometerindikatorn ökar – men svagare signaler inom detaljhandel
KI skriver vidare att det är framför allt är det industriföretagens omdömen om färdigvarulagren som förklarar uppgången i barometerindikatorn. Men även förväntningarna på kommande produktion samt synen på orderstockarna i nuläget bidrar till uppgången.
Tillverkningsindustrins förtroende ökade till 110,6 från 106,4 (reviderat från 106,8) föregående månad. Analytikernas förväntningar, enligt Bloomberg, för tillverkningsindustrins förtroende låg på 106,0.
Konsumentförtroendet sjönk till 88,3 från 89,2 (reviderat från 90,0) föregående månad. Analytikernas förväntningar för konsumentförtroendet låg på 88,0.
Detaljhandelns konfidensindikator sjönk med 7,6 enheter till 100,0 i november. Samtliga ingående frågor bidrar till fallet men företagens förväntningar på försäljningsvolymen bidrar mest. Sett till bransch är det handel med motorfordon och sällanköpsvaror som utvecklats sämre.
Sverige | november, 2020 | Konsensus | oktober, 2020 | Reviderad |
Barometerindikator | 97,5 | 96,3 | 96,0 | |
Tillverkningsindustrins förtroende | 110,6 | 106,0 | 106,8 | 106,4 |
Konsumentförtroende | 88,3 | 88,0 | 90,0 | 89,2 |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.