Bankernas betalningar på nätet exploderar
Nu pågår den revolution i kundbeteende som bankerna har drömt så länge om. Allt färre kunder står och köar på banken eller skickar sina räkningar med posten i slutet av månaden. Istället sitter de hemma vid datorn, som SEBs VD Lars Thunell och de andra vill.
Det visar det kraftigt ökade antalet betalningar på nätet under våren. I december gjorde svenskarna totalt 3,5 miljoner betalningar via internet, i mars hade den siffran ökat till 5,3 miljoner.
SEB är den bank som har lyckats bäst med att få kunderna att göra betalningar på nätet. Hälften av alla betalningar går den vägen idag. Övriga tre storbankerna ligger i ett samlat fält med en andel på runt 30 procent.
Föreningssparbanken är den av bankerna som har lägst anslutningsgrad, endast 17 procent av kunderna är internetbankskunder, jämfört med de övriga som alla tre ligger på 25 procent. (Nordea anser dock att 50 procent är en mer rättvisande siffra för dem,eftersom endast hälften av deras totala antal kunder är aktiva och man borde jämföra med antalet aktiva kunder.)
Men Föreningssparbanken är ändå den mest besökta bank- och försäkringssajten i Sverige under maj mätt i antal unika besökare. Det visar färska siffror från undersökningsföretaget Nielsen netratings.
Föreningssparbanken hade mer än dubbelt så många besökare som Nordea, trots att de båda har lika många internetanslutna svenska kunder i absoluta tal. Nära 0,8 miljoner unika besök gör också Föreningssparbankens sajt till den nionde mest besökta i landet enligt Nielsen. Nordea hade bara 0,4 miljoner unika svenska besökare under samma period. (Totalt sett i hela Nordeakoncernen är siffran betydligt högre, finnarna är världsbäst på internetbanking.)
Föreningssparbanken är också den bank där det största antalet betalningar i absoluta tal sker via nätet varje månad – nära tolv miljoner, jämfört med Nordeas dryga sju miljoner. I SEB är motsvarande siffra fyra miljoner och i Handelsbanken en miljon.
Men det är inte bara inom betalningsområdet som tillväxten sker. ”Kunderna utnyttjar även andra tjänster på nätet. Idag går exempelvis mellan 60 och 80 procent av alla privata aktietransaktioner via nätet, beroende på vilken marknad man titar på. Högst ligger Finland”, säger Bo Harald, vice VD och internetchef på Nordea.
Det är en mycket hög andel som troligen är unik för Nordea. Nyligen redovisade exempelvis Föreningssparbanken att 35 procent av all privat aktiehandel gick via deras nätmäklare Nettrade.
När det gäller aktivitet hos kunderna är de nordiska bankerna ohotade världsledare på e-bankingområdet. Var och en av de fyra svenska affärsbankerna, utom Handelsbanken, har fler transaktioner på nätet per månad än mångfaldigt större Bank of America, som är störst på internet i USA.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.