Bankerna skar guld med täljkniv
Vågen av nyintroduktioner under senare delen av 1990-talet var rena Klondyke för de svenska bankerna och mäklarfirmorna. Att ta ett bolag till börsen var och är en av de mest lönsamma och lukrativa verksamheterna i finansbranschen.
Bankerna kan ta ut ett arvode på mellan 5 och 15 procent av beloppet på de aktier som säljs. Totalt har aktier för 153,5 miljarder kronor i nya bolag sålts ut sedan 1994. De största affärerna, introduktionerna av Telia och Scania, svarar för 94,5 miljarder tillsammans och har också resulterat i de fetaste checkerna till bankerna, 1,4 respektive 1 miljard kronor.
Övriga introduktioner har dragit in 59 miljarder. Räknat på ett genomsnittligt arvode på 5 procent, vilket är försiktigt, innebär det att mäklarfirmorna fått in närmare 3 miljarder i arvoden. Tillsammans med Telia och Scania slutar summan på 5,4 miljarder kronor.
Mest har gått till de största och “finaste” firmorna. Carnegie och Enskilda toppar listan över antalet genomföra introduktioner. Carnegie har varit med på ett antal stora affärer, inte minst Telia som genererade intäkter på flera hundra miljoner kronor till företaget.
De många introduktionerna under hausseåret 2000 var starkt bidragande till rekordvinsterna i finansbranschen. Carnegie tjänade exempelvis 3 miljarder kronor det året, varav hälften betalades ut i bonus till personalen. Det resulterade i att ett antal toppchefer kunde kvittera ut astronomiska summor i bonus. På Carnegie tjänade en handfull personer över 25 miljoner kronor och Hagströmer & Qvibergs förre vd Anders Böös kunde ett år raka hem 43 miljoner kronor.
Att de stora firmorna har kapat åt sig flest introduktioner är inte så konstigt. Säljarna av bolagen var ivriga att få så bra betalt som möjligt och då hade de draghjälp av en anrik firmas logotype på prospektomslaget. Det sågs som en kvalitetsstämpel.
Men att köpa aktier i nya bolag där det är så kallade fina firmor som står för rådgivning och prospektskrivning är ingen garanti för att det blir en lyckad placering. Tvärtom. Affärsvärldens granskning visar att de större bankerna misslyckats med merparten av sina noteringar. Av de 26 introduktioner som Carnegie genomfört under perioden har bara sju, eller 27 procent, gått bättre än index.
För Enskilda är facit 8 av 15, eller 35 procent. Bakom siffrorna döljer sig flera rysare. Carnegie var med och sålde in it-bolaget Dimension tillsammans med Handelsbanken hösten 2001. Priset var 60 kronor. Lite senare kom Carnegie ut med en analys med rubriken “Keeping up the steam” och riktkursen 70 kronor. I dag handlas aktien till 2 kronor. Enskilda skötte börsintroduktionen av Framtidsfabriken sommaren 1999. Det var som bekant länge en lysande introduktion, men som sedan kollapsat och handlas till ören på börsen.
I genomgången ingår inte bolag som genom uppköp eller konkurser försvunnit från börsen. Då blir facit än mindre smickrande. Carnegie skötte börsintroduktionen av Prosolvia, som sedan visade sig vara ett bluffbolag och som gick i konkurs. I konkurs gick även utbildningsföretaget M2S och sågverket Fagerlid, också med Carnegie som rådgivare.
H&Q som inriktade sig på it-bolag har ännu sämre resulutat. Bara vart fjärde bolag som lotsats till börsen har klarat index, och bland bolagen finns floppar som Softtronic, Nocom och Adera.
– Att det är många som gått dåligt är inte så konstigt eftersom de bolag som introducerades var i de branscher som sedan drabbades hårdast av nedgången. Vi tillhandahöll vad som efterfrågades och det var i första hand it- och telekombolag, säger Patrik Enblad, vd på H&Q.
– Det är alltid lätt att vara efterklok. Hade vi vetat vad vi vet nu är det klart att det var en massa bolag som kanske aldrig borde ha noterats.
Att stora utländska firmor är med betyder inte heller att chanserna till ett klipp ökar, vilket exemplen Telia, Carnegie och framför allt Song Networks vittnar om.
Men det är inte bara de större firmorna som misslyckats. Nordiskas fem introduktioner har alla gått sämre än index, däribland SOL och Multi Q som huserar i listans bottenskikt. Lika illa har det gått för Fischer, och Matteus som köptes av Nordiska misslyckades med fem av sex introduktioner.
Men det finns också firmor som lyckats. Den bank som sticker ut mest är Föreningssparbanken. Bankens mäklarfirma Swedbank har lyckats pricka in åtta bolag av åtta som gått bättre än övriga börsen sedan premiären, däribland kursraketer som Nibe, Castellum och Kungsleden. En förklaring är att banken uteslutande hållit sig till bolag i traditionella branscher. Handelsbanken har också flera lyckade affärer, och har varit med på fyra av de tio mest lyckade nyintroduktionerna sedan 1994. Minor som Enlight och Artimplant drar dock ned slutbetyget. Med alla misslyckanden i bagaget är frågan är hur lätt det är för mäklarfirmorna att ta nya bolag till börsen i framtiden.
– Det finns alltid plats för bra bolag. Om Ica skulle gå till börsen vilket det pratats om påverkas inte det av att en massa it-bolag gått dåligt. Däremot är möjligheterna att introducera en internetkonsult i dag obefintliga, säger Patrik Enblad.Bankernas introduktioner
Firma Antal Bättre Sämre Antal bättre
introduktioner än index än index i procent
Carnegie 27 8 19 30
Enskilda 23 8 15 35
Handelsbanken 21 9 12 43
Alfred Berg 15 7 8 47
HQ 12 3 9 25
FS-banken 8 8 0 100
Nordea 7 3 4 43
Matteus 6 1 5 17
Aros Maizels 5 1 4 20
Nordiska 5 0 5 0
Fischer 4 0 4 0
Deutsche Bank 4 2 2 50
Aragon 2 1 1 50
Servisen 2 0 2 0
DNB 2 1 1 50
Öhman 1 0 1 00
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.