Intervju Investeraren
Banker och lastbilar är förvaltarens bästa pjäser: ”Lever gott på Volvos kassaflöden”
Han berättar också om:
✓ Volvos potentiella omvärdering: "Väldigt goda utdelningar"
✓ Orsaken bakom de "undervärderade" storbankerna
✓ Vinnarsektorerna framåt
Tommi Saukkoriipi har fyllt fonden SEB Swedish Value Fund med framför allt lastbilar och banker, som står för 29% respektive 38% av portföljen.
Strategin har visat sig vara lyckosam då fonden krossat jämförelseindexet MSCI Sweden Value Index och Stockholmsbörsens OMXSPI sedan Saukkoriipi tog över skutan i september 2021.
Lastbilstillverkarna Volvo och Traton utgör tillsammans nästan en tredjedel av portföljen. Hur ser du på risken att ha så stor exponering mot lastbilar?
“Att äga välkapitaliserade lastbilsbolag, i synnerhet Volvo, är egentligen ett spel på global BNP. Det stora riskmomentet vore om världen faller i djupare recession”, säger förvaltaren och medger att en så koncentrerad portfölj kommer med högre risk.
“Men vi tycker att värderingarna helt enkelt är på tok för pessimistiska med tanke på utsikterna. Traton och Volvo har också goda förutsättningar att växa i linje med BNP eller mer. Att i ett sådant läge ha en så pass styvmoderlig värdering som de har känns överdrivet försiktigt”.
Förvaltaren pekar vidare på att de europeiska lastbilstillverkarna är relativt ohotade globalt. Åtminstone i dagsläget. Kina, som är starka på personbilar, har inte kommit lika långt på lastbilssidan.
“Baserat på förväntningarna för helåret 2024 handlas Volvo till en EV/Ebit på 6-7 gånger, vilket inte är särskilt utmanande. Och då har vi räknat med ett ganska kraftigt vinstfall i år.”
Vad krävs för att Volvos värdering ska komma upp?
“EV/Sales-multipeln har kommit upp i takt med att bolaget levererat allt högre lönsamhet. Men vinstmultiplarna är fortfarande ganska låga. Volvo har haft stabil tillväxt de senaste 7-8 åren men marknaden vill nog ha mer bevis så nu gäller det att fortsätta leverera.”
I väntan på en omvärdering av aktien får aktieägarna väldigt goda utdelningar samtidigt som Volvo växer och tar marknadsandelar, konstaterar Tommi Saukkoriipi.
“Vi kommer leva gott på bolagets kassaflöden och värderingen får lite vad den blir. Men vi tror att multiplarna mycket väl skulle kunna expandera.”
Har det faktum att kinesiska Geely är näst största ägare i Volvo någon påverkan på värderingen?
“Om man ska spekulera fritt och generalisera så brukar inte kinesiskt ägande lyfta ett bolags multipel. Geely lättade ju på innehavet i Volvo Cars och Volvo för ett tag sedan. Man kan ju fråga sig hur långsiktigheten ser ut”, säger förvaltaren och fortsätter:
“Traton har sin hämsko, bland annat på grund av den skrala free floaten. Volkswagen anses av marknaden vara sju resor värre än Geely som ägare, med tanke på vilken multipel Traton handlas på.”
Volkswagen äger nästan 90% av Traton, enligt Holdings.
Tommi Saukkoriipi
Förvaltar: SEB Swedish Value Fund (samt SEB Sverigefond och SEB Nordenfond)
Fondförmögenhet: 5 mdr kr
Avkastning sedan september 2021: +31%
Avkastning OMXSPI sedan september 2021: -1%
Avkastning jämförelseindex MSCI Sweden Value Index: +7%
Favoritnyckeltal: EV/Ebita
SEB Swedish Value Fund har unika investeringsmandat. Ett innehav får utgöra upp till 20% och de innehav som väger över 10% får sammantaget utgöra högst 50% av fonden.
Fondens tio största innehav:
Bolag | Andel av fond i % |
Volvo | 19 |
Handelsbanken | 18 |
Investor | 14 |
Swedbank | 10 |
Traton | 10 |
Industrivärden | 9 |
SEB | 8 |
Astra Zeneca | 4 |
Boliden | 3 |
Danske Bank | 2 |
Källa: Holdings
“För billigt”
Förutom förkärleken till lastbilar gillar Tommi Saukkoriipi också schack. Han har topplaceringar på Finansschack och klubbmästerskap i Täby på meritlistan.
Vilken schackpjäs speglar bäst dig när det kommer till din förvaltning?
“En bonde – anspråkslös i sig, men kan avgöra partiet om man förvaltar den väl. Den kan ju bli en dam.”
Andra schackpjäser i SEB-portföljen är storbankerna – som han satsat stort på. Han tycker kort sagt att de är för billiga. Favoriten är Handelsbanken som råkar vara fondens näst största innehav. Aktien plockades in i portföljen i somras.
“Vi såg en extrem oro åtminstone i utlandet för den svenska kommersiella fastighetssektorn vilket i synnerhet drabbade Handelsbanken. Vår syn är att det säkerligen finns många fastighetsägare, både privata och publika, som kommer få det tufft. Men kommer även bankerna drabbas av stora nettoförluster efter att de har realiserat panterna? Nej, är vår syn.”
När fonden tog position handlades Handelsbanken till ett P/B-tal på under 0,9 och ett P/E-tal på 7 vilket var “för billigt”. Dessutom var bankens balansräkning väldigt robust, enligt förvaltaren.
Vad ligger bakom bankernas pressade värderingar?
“Bankvinster är ju särskilt ifrågasatta. Det är okej att tjäna pengar på lastbilar, men det är mindre politiskt korrekt för bankerna att tjäna pengar. Det är troligen det som tynger värderingarna.”
Stålsäker investering?
De senaste månaderna har förvaltaren ökat ägandet i Traton. Tommi Saukkoriipi har också, likt Fredrik Lundbergs Industrivärden, fyllt på i Sandvik-avknoppade stålbolaget Alleima.
“Värderingen vid noteringen var väldigt attraktiv och börsresan har så här långt varit fin. De har gjort ett bra jobb och visat att den underliggande affärens inte alls är lika cyklisk som man skulle kunna tro. Värderingen är fortfarande attraktiv”, säger SEB-förvaltaren.
Bank och lastbilar har uppenbarligen varit ett vinnande koncept. Är de vinnare även i år?
“Sektorerna ser fortsatt attraktiva ut, bedömt av de kassaflöden som förväntas genereras av bolagen. De ser mycket attraktivare ut än exempelvis telekomsektorn – som förvisso också bjuder på stabila kassaflöden – men prislappen och tillväxtmöjligheterna är en helt annan”, säger Tommi Saukkoriipi.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.