Banco kämpar för överlevnad
I april 1995 köptes Alfred Berg av ABN Amro Bank och i april 1996 köpte Alfred Berg den återstående halvan av Banco Fonder från Östgöta Enskilda Bank. I stället för att vara en liten fristående fondförvaltare, på 1980-talet ägd av sex små provinsbanker, ingår därmed Banco i en holländsk koncern med 63.000 anställda.
Idag förvaltar Banco nästan tio miljarder kronor i 25 olika fonder och har sex egna förvaltare som främst ägnar sig åt svenska aktier. Ett tecken på att Banco satsar offensivt är anställningen i december 1996 av Björn Lind, som tidigare var global strategichef hos Nordbanken Fonder.
»Vi behövde förstärka vår organisation med någon med stor erfarenhet av fondförvaltning, och för att få en tillräckligt kompetent person beslöt vi att erbjuda vårt största område, svenska aktier«, säger Banco Fonders VD Kajsa Lindståhl. »Björn Lind blev därför VD för de tre fonderna i Banco Allemansfond AB.«
»Men jag är fortfarande chef i vår förvaltningsgrupp och VD för Humanfondens Förvaltnings AB, där det är viktigt med kontakten med de ideella organisationer vi samarbetar med.«
Ni har sedan länge externa rådgivare, främst Alfred Berg, för nästan allt utom svenska aktier. Hur fungerar det i praktiken?
»När det gäller Fjärran Östern och Japan får vi fax med förslag på köp och försäljningar från Cazenove och de genomförs inte förrän vi har godkänt dem. När det gäller Europa är vår Ulf Forsberg själv aktiv och arbetar direkt tillsammans med Eskil Svensson på Alfred Berg«, säger Kajsa Lindståhl.
»På räntesidan är vi mindre aktiva. Vår förvaltning är relativt liten, en tredjedels miljard kronor, vilket inte räcker för att locka en riktigt kompetent förvaltare. Det är bättre för andelsägarna att vi köper rådgivning från Alfred Berg. Men även här skall varje affär formellt godkännas av oss.«
Alfred Bergs Sverigefond har lyckats bättre än Bancos fonder med svenska aktier de senaste två åren. Riskerar inte ni att bli arbetslösa?
»Vi är mycket medvetna om att vi måste prestera bra resultat för att berättiga vår existens. Det finns ingenting som vi är så medvetna om som det. Vi följer till exempel fondernas resultat jämfört med index varje kväll«, säger Björn Lind.
»Den främsta orsaken till att förvaltningen inte är mer samordnad med Alfred Berg är att vi har så olika kundstruktur. Banco har 140.000 kunder varav 75.000 månadssparar. Den typiske andelsägaren har kanske 50.000 kronor totalt i våra fonder. Alfred Berg har mycket färre och mycket större kunder än vi. Storkunderna har individuella önskemål för sin förvaltning«, säger Kajsa Lindståhl.
»Det kan hända att vi om några år har ett närmare samarbete, men frågan är inte aktuell idag.«
I Nordamerika har förvaltarna hos Alfred Berg lyckats dåligt, borde ni inte välja en annan rådgivare?
»Det har redan skett en förändring. Alfred Berg har nyligen valt Sanford Bernstein som rådgivare. Vi har deltagit i urvalsprocessen«, säger Kajsa Lindståhl.
»Sanford Bernstein har slagit index 17 av de senaste 23 åren, de har en lågriskprofil som stämmer med vår, de förvaltar 50 miljarder dollar och de har 100 egna analytiker«, säger Ulf Forsberg.
Förutom den speciella relationen till Alfred Berg, vad skiljer er från konkurrenterna?»Vi är specialiserade enbart på fonder, medan bankerna och försäkringsbolagen säljer betydligt fler produkter. Inte minst gäller specialiseringen rådgivningen hos vår kundtjänst, som har daglig kontakt med oss förvaltare«, säger Kajsa Lindståhl.
»En annan skillnad är att det är mycket viktigt för oss att våra fonder långsiktigt tillhör de bästa, eftersom vi inte har några kunder gratis som bankerna har med sina lönekunder. Vi måste tillföra mervärde för att överleva. Det är nyttigt för oss, vi presterar bättre då.«Den stora framgången för Banco det senaste året är den nya Teknik & Innovationsfonden, som på ett halvår vuxit till drygt 200 miljoner kronor. Den placerar bara i företag som lägger minst fyra procent av omsättningen på forskning och utveckling och upp till 40 procent av fonden kan investeras i onoterade bolag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.