Bäddat för vinstlyft

Biacore har gjort tre nylanseringar vilket kan ge en högre tillväxt. Fortfarande är bolaget mycket instrumenttungt, varför kvartalsvinsterna kan variera mycket.

Biacore, tillverkare av analytiska instrument, har blivit känt för att ha en svaj­ig utveckling mellan de olika kvartalen och då och då oväntade prognosnedjusteringar. En del av detta har med marknadens karaktär att göra, en del har varit självförvållat.
Biacore är ett instrumenttungt företag. Kunderna är akademiska eller industriella laboratorier som använder instrumenten för att studera proteiner och deras bindningar. Det ger väsentlig kunskap för att få fram nya läkemedel. De instrument som säljs är relativt få och dyra.
Att utveckla nya instrument tar tid och kostar mycket pengar. Det kan gå ett antal år mellan de stora lanseringarna. När Biacore kommer med något helt nytt lyfter försäljningen. Det skedde 1994 när den första storsäljaren kom, Biacore 2000. Och det blev också följden när efterföljaren Bia­core 3000 nådde marknaden 1998. Men därefter har det inte kommit så mycket nytt, förrän i fjol.
Då kom hela tre nya instrument ut på marknaden. Det gäller T100, efterföljaren till Biacore 3000, som väntas bli det nya flaggskeppet. T100 blev redan i fjol företagets mest sålda system. Instrumenten ingår i ett system där det också finns mjukvara, sensorytor (“proteinchip”), reagenser och and­ra förbrukningsvaror.
Ett ännu mer avancerat system var A100, som vänder sig en smalare kundkrets, främst de stora läkemedelsbolagen.
Det tredje systemet heter Flexchip och är riktat mot forskare i den akademiska världen som sysslar med proteomik, alltså att studera cellens många olika proteiner samtidigt. För denna grupp har Biacore inte haft något lämpligt system tidigare.

Biacore brukar inte komma med så mycket nytt på en gång. Normalt blir det olika modifieringar mellan de stora nylanseringarna. Men Biacore har genomgått en omvandlingsfas efter vinstraset 2003 och förluståret 2004.
En ny ledning har lagt fast en ny strategi med en tydligare kommersiell inriktning. Kostnaderna har dragits ned och försäljningsorganisationen blivit effektivare. Verksamheten har också breddats för att nå flera kunder. Flexchip är inte utvecklad av Biacore utan inköpt från det amerikanska företaget HTS Biosystems för 4 miljoner dollar, vilket förefaller ha varit ett fyndpris för ett helt nytt system.
Biacore lägger mycket resurser på forskning och utveckling, omkring 15-16 procent av omsättningen, lika mycket som läkemedelsbolagen. Och det är inga billiga system Biacore tillhandahåller. A100 kostar 650?000 dollar, alltså 5 miljoner kronor per system. T100 går på omkring 325?000 dollar och Flexchip 200?000 dollar. Systemen uppges ha blivit väl mottagna på marknaden och Biacore har tagit marknadsandelar.

Det är alltså bäddat för ett vinstlyft åren framöver. Företagsledningen är dock försiktig i sina bedömningar, trots att sista kvartalet i fjol blev det bästa i företagets historia med en försäljningsökning på 23 procent och en rörelsemarginal på drygt 30 procent.
Men sista kvartalet har alltid varit företagets starkaste och det första det svagaste. I fjol var rörelseresultatet 60 miljoner kronor sista kvartalet, jämfört med 15 miljoner kronor första kvartalet. Det har att göra med det stora beroendet av tunga instrument, 68 procent av försäljningen i fjol. Erfarenhetsmässigt görs många beställningar sista kvartalet, både bland akademiska och industriella kunder. Enskilda order kan därför få stor betydelse för resultatet, beroende på vilket sida kvartalsgränsen de hamnar.

Vi kan få se ett liknande mönster i år, med ett svagt första kvartal som dessutom kommer att påverkas negativt av förstärkta sälj- och marknadssatsningar. Företagsledningen väntar att försäljningen på helåret ökar som i fjol, 15 procent, medan rörelsemarginalen “väntas återgå till historiska nivåer”, vilket torde innebär 20-25 procent.
Biacore finns på en marknad för biotekniska analyssystem värd omkring 500 miljoner dollar. Företagets marknadsandel är 10-15 procent. Marknaden bedöms växa med omkring 10 procent per år. Biacore lär komma att öka betydligt mer med sina nya produkter.Fyra frågor till vd Erik Walldén
Vilka är era värsta konkurrenter?
– Det är svårt att peka ut något enskilt företag. Vi har två kategorier konkurrenter, dels generiska teknologier som funnits i många år i vår bransch, till exempel vätskekromatografi, ELISA och masspektrometri, dels ny teknologi, ofta från nystartade företag med briljanta idéer.

Vilken är hårdast?
– Den senare konkurrensen är strategiskt intressant men utgör för tillfället inget större kommersiellt bekymmer för oss. Den generiska konkurrensen är däremot hård, från företag som Perkin Elmer, Applied Biosystems, Waters och GE Healthcare.

Blir ni mindre instrument-tunga framöver?
– Vi vill det. När vi nu lanserat våra tre plattformsystem är vi välförsedda och kan fokusera FoU-avdelningen lite mer på att få fram förbrukningsartiklar av olika slag för att kunna penetrera marknaden ytterligare.

Kan du tänka dig förvärv framöver?
– Ja, vi har en tillväxtstrategi som består av dels organisk tillväxt, dels förvärv. Vi har en stark finansiell ställning för att kunna köpa ytterligare produktlinjer, som Flexchip i fjol, men också hela bolag.ªKöpläge trots svagt första kvartal
I slutet av det hysteriska året 2000 hade Biacore ett värde på som mest 4,4 miljarder kronor. Därefter kom raset. Men sedan 2004 har det bara varit uppåt och i dag är värdet hälften av toppkursen. Det är en relativt hög värdering och i nivå med vad amerikanska motsvarigheter inom analytiska instrument betalas till, alltså p/e kring 20 och p/s kring 4.
Biacore har en högre rörelsemarginal än flera av dem och kan förväntas få en högre vinsttillväxt framöver. Därför kan det vara köpläge. Första kvartalet blir dock inte så starkt. Det har företagsledningen förvarnat om. Så det borde inte påverka kursen negativt när kvartalsrapporten kommer 4 maj. Sannolikt har Biacore blivit mer attraktivt för ett bud än tidigare, vilket ytterligare talar för aktien. Huvudägaren med 41 procent av aktierna har varit den samma sedan börsintroduktionen för tio år sedan, dock under olika namn (Pharmacia & Upjohn, Pharmacia, Pfizer). Och det har aldrig varit något kärninnehav.

Mot bättre tider
Biacore, mkr 2005 2006(p) 2007(p)
Omsättning 569 650 750
Rörelseresultat 121 150 188
Marginal, % 21,2 23,1 25,1
Vinst/aktie, kr 9,7 11,5 14,4
P/E-tal 24 20 16
Not: Vinsten per aktie 2005 exkl skattereduktion av engångskaraktär på 97 mkr. som uppstod när Biacore efter bara tre år flyttade tillbaka huvudkontoret från schweziska Neuchâtel till Uppsala.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET