Axel Johnson
Axel Johnson säljer Kicks till Matas
Efter försäljningen av Kicks och den tidigare försäljningen av Åhléns förra året, har Axel Johnson markant minskat sin närvaro inom sällanköpshandel till konsument.
Försäljningen är också en del i Axel Johnsons 10/50 strategi, vilken innebär att om tio år ska 50% av det bolaget gör vara nya saker som de inte gör idag.
”När Kicks Group med Kicks och Skincity nu blir en del av Matas skapas norra Europas absolut ledande grupp inom skönhet. Det har varit fantastiskt roligt att tillsammans med ledning och medarbetare vara med och utveckla Kicks Group från en butikskedja med blygsam e-handel, till en omniaktör med ett ledande kunderbjudande i alla kanaler. Jag är övertygad om att den här affären kommer att göra Kicks och Skincitys kunderbjudanden ännu starkare”. skriver Mia Brunell Livfors, VD Axel Johnson.
Matas är Danmarks ledande skönhetsaktör med 260 butiker i Danmark och på Färöarna. Bolagets skriver i pressmedelandet att de avser att fortsätta utveckla Kicks och Skincity som separata varumärken.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.