Avanza
Avanzas VD om driftproblemen: ”Oacceptabelt – jag skäms”
I måndags drabbades Avanza av driftstörningar på grund av att en komponent från en underleverantör inte fungerade. Under fredagsmorgonen rörde det sig om ett serverbyte som gått fel.
“Det är jätte-, jätteolyckligt. Det är ju så att jag skäms inför kunderna”, säger Rikard Josefson, VD på Avanza, till Affärsvärlden och fortsätter:
“Men det är viktigt att komma ihåg att detta inte är beroende på vår teknikstack eller vårt nätverk. I måndags var det ett komponentfel och under fredagen var det ett handhavande fel från vår sida”, säger han.
Det har varit en del störningar sista tiden. Varför händer det så ofta?
“Senast vi hade tekniska problem var i november. Sen har driften varit stabil fram till i måndags, skulle jag säga. Men uppenbarligen måste vi säkerställa att medleverantören som levererar komponenterna har den standard de ska ha. Där har vi haft väldigt konstruktiva, bra dialoger med leverantören sedan i måndags, så där känner vi oss ganska trygga”, säger han och tillägger:
“Vad som hände under fredagen måste vi se över exakt vad som hände och var det gick fel. Jag har inte den bilden helt klar för mig än, så det blir väl över helgen vi får se vad problemet är och vilka rutiner vi måste se över”, säger Rikard Josefson.
Rikard Josefson: “De är med all rätta arga”
Även Finansinspektionen har kontakt med nätbanken, meddelade myndigheten på mikrobloggen Twitter:
Vi följer utvecklingen och står i kontakt med Avanza. När den här typen av problem uppstår ska det hanteras. Banken behöver ta reda på vad som har hänt och åtgärda problemet. https://t.co/4Eonm2ovt6
— Finansinspektionen (@finansinsp) June 9, 2023
På Twitter har tongångarna varit hårda mot nätbanken från olika profiler som inte kunnat handla. Rikard Josefson förstår kritiken.
“De på Twitter är med all rätta arga och de använder ganska hård ton. Jag har full förståelse för det. När det gäller övriga kundkontakter så ska man komma ihåg att vi har 1,8 miljoner kunder och alla har inte försökt handla värdepapper under förmiddagen. Men det är ingen ursäkt för det utan vi förtjänar väldigt mycket kritik just nu. Det är jag ödmjuk inför, för vi lever inte upp till de krav vi ställer på oss själva”, säger Rikard Josefsson.
Är ni rädda att tappa kunder på grund av de här driftstörningarna?
“Vi har inte märkt av något kundtapp, men det är självklart så att det aldrig är bra att inte kunna leverera den tillgänglighet som vi själva tycker att vi ska leverera. Den här veckan har vi misslyckats totalt vid två tillfällen. Det är ju oacceptabelt.”
Kommer kunderna framöver kunna lita på att er plattform funkar?
“Ja, alltså, vi kommer lösa de här två frågorna. Vi kommer naturligtvis se om det finns andra brister. Men återigen, det är mer komponenter och våra egna rutiner än tekniken i sig själv. För den är vi väldigt trygga med, även om vi jobbar med att förbättra den hela tiden”, säger Rikard Josefson.
Nya uppdrag väntar
Senast sista juni 2024 lämnar Rikard Josefson Avanza, vilket blev känt i början av april i år. Vad han ska göra härnäst är han fåordig om. I mitten av maj kom nyheten om att han investerat i Ljung & Sjöberg, som är ett tjänstebolag som är specialiserat på spelberoende, alkohol- och drogproblem och medberoende på arbetsplatsen. I det bolaget sitter han även i styrelsen.
“Sen har jag några andra privata investeringar att se över och förhoppningsvis få en del roliga uppdrag. Så jag hoppas få göra 4-5 olika saker. Några styrelseuppdrag, några rådgivareuppdrag och några egna investeringar. Och ett lite friare liv”, säger Rikard Josefson.
Vill du säga någonting om vilken bransch de här roliga uppdragen är i?
“Ja, men det är klart. Har man jobbat i 37 år i bankbranschen så är kanske just finansbranschen den bransch man anses kunna tillföra någonting i.”
Hur går det med att hitta din ersättare på VD-stolen?
“Det sköts av styrelsen helt och hållet tillsammans med en rekryteringsfirma, så det vet jag inget om. Men jag är faktiskt också nominerad till Djurgården Hockeys styrelse. Så om medlemmarna väljer mig så ser jag fram emot att ta mig an det uppdraget”, säger Rikard Josefson.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.