Saab
Australisk order guld för svenska Saab
Enligt uppgifter till News
Corp Australia har det japanska alternativet seglat upp som en favorit
före lösningar som presenterats av tyska och franska varv. För det tyska
förslaget stod TKMS, där Kockums hade en roll. Men sedan i somras har
Thyssen Krupp sålt Kockums till Saab.
Men
den japanska Soryo-klassen bygger till viss del på lösningar som
utvecklats av Kockums. Exempelvis används Kockums luftoberoende
Stirlingsmotorer, tillverkade på licens av Kawasaki. Dessutom används en
liknande lösning för rodret som finns på Gotlandsubåtarna.
Soryo-klassen
har ett deplacement på 4200 ton i undervattensläge. Hastigheten i
undervattensläge anges till 20 knop. Räckvidden är lite drygt 11000 km
vid en hastighet av 6,5 knop. Besättningen uppgår till 65 personer.
Ubåtarna
tillverkas av Mitsubishi Heavy Industries och Kawasaki Shipbuilding
Corp. Fem ubåtar har hittills levererats till den japanska marinen.
Den
australienska regeringen är angelägen om att fatta ett snabbt beslut om
ersättare för Collinsubåtarna, som är Kockumskonstruktioner som byggdes
i Adelaide i Australien på 1990-talet. De bedöms bli dyra att använda
efter 2026 när deras beräknade livslängd är till ända.
Australien
väntas beställa tio stycken nya ubåtar till ett värde av 130 miljarder
kronor. Beslut väntas för årsskiftet, rapporterar News Corp Australia.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.