Astrazenecas nya storsäljare kan bli större än Losec
Det här har aktiemarknaden börjat upptäcka. Astrazeneca har stigit 8 procent sedan årsskiftet till den högsta noteringen någonsin – 527 kr på tisdagförmiddagen. Sedan årsskiftet 1999/2000 är det en uppgång med över 40 procent. Oavsett mätperiod är det ett par procentenheter bättre än internationella läkemedelsindex. Lyftet har skett trots oro kring patentutgångarna av magsårsmedlet Losec respektive hjärtmedicinen Zestril. Hjärta-kärl och Crestor står för merparten av lyftet.
På kort tid har bilden av Crestors möjligheter förändrats ordentligt:
1. I mars presenterades nya forskningsresultat vid en hjärtkonferens i Florida som visade att Crestor var överlägsen andra motsvarande läkemedel på marknaden när det gällde att få ner nivåer på det dåliga kolestrolet i blodet, till och med bättre än Pfizers storsäljare Lipitor.
2. I mitten av maj kom nya direktiv från NCEP, en del av USAs nationella hälsomyndighet, som breddar antalet patienter i behov av statiner från 13 miljoner amerikanare till 36 miljoner. Det motsvarar en teoretisk försäljningsökning med 30 Mdr dollar per år, bara i USA.
”NCEPs nya riktlinjer är en stor händelse för hela statinbranschen. Detta är fortfarande bara början när det gäller den medicinska expertisens vilja att sänka nivåerna på blodfetterna”, säger Hamish Cameron, chef för Astrazenecas terapiområde hjärta-kärl i en intervju med Ekonomi24.
”Crestor som kan redovisa de bästa studierna har alla möjligheter att bli en betydelsefull produkt på marknaden med möjlighet att utmana Lipitor”, menar Hamish Cameron.
Camerons påstående får nu också stöd av det amerikanska undresökningsinstitutet Decision Resourcers. I en färsk studie utpekas Crestor som den mest intressanta terapin under utveckling på kolestorlsmarknaden inom de närmsta tio åren.
Hjärtläkare Ekonomi24 talat med beskriver statiner som tabletter som snart kommer att ätas i förebyggande syfte av helt friska människor, som vilken vitamin som helst.
Därtill finns en tredje nyhet som kan bredda marknaden, en växande övertygelse om att diabetes egentligen borde klassas som en hjärt-kärlsjukdom.
”Vi räknar med att Crestor kommer att bli ett viktigt läkemedel för att behandla diabetessjuka mot hjärt-och kärlsjukdomar, både för sig och i kombination med andra läkemedel”, säger Hamish Cameron.
Hamish Cameron är inte precis blygsam när han beskriver Astrazenecas ambition inom hjärta-kärl.
”Målsättningen är fortfarande att bli världens största spelare på terapiområdet hjärta-kärl tio år efter fusionen, det vill säga 2009”, säger han. Det ska ske trots att Astrazeneca tappar patentet på blodtrycksänkaren Zestril i juli 2002 och Atacand, som framgångsrikt behandlar olika patientgrupper med högt blodtryck och hjärtsvikt, kommit för sent på marknaden för att bli en verklig storsäljare.
För att Astrazeneca ska nå målet måste inte bara Crestor slå på en marknad som redan beskrivs som ett kommande getingbo av konkurrerande statiner. Dessutom måste Astrazeneca lyckas med den pågående hjärta-kärlforskningen kring metaboliska sjukdomar liksom ett annat jätteområde, blodpropp där forskning bedrivits i Mölndal sedan länge.
Osäkerheten framöver döljer inte att marknaden för hjärta-kärlprodukter både är gigantisk och snabbt växande. Förra året låg världsmarknaden på 61 Mdr dollar, en ökning med 11 procent. Redan idag är statinmarknaden, som Crestor tillhör, värd 14 Mdr dollar och växer med 20-25 procent per år.
Astrazenecas väg mot en global jätte inom hjärta-kärlområdet syns än så länge inte i bolagets räkenskaper. Av fjolårets försäljning på 16 Mdr dollar stod hjärta-kärl bara för 23 procent. Men redan 2005 kommer terapiområdets andel av Astrazenecas försäljning ha vuxit till 32 procent, då på en försäljning av totalt 20 Mdr dollar, enligt en prognos från Enskilda Securities. Men i den prognosen ingår fortfarande bara en försäljning av Crestor kring 2 miljarder dollar cirka 2005. Efter de positiva forskningsresultaten som presenterades i Florida har Enskilda i likhet med flertalet andra analyshus skruvat upp försäljningsprognosen till cirka 4 miljarder dollar.
Och det är först efter 2005 som försäljningen ska ta fart på allvar. Crestor ska växa ända fram till 2012. Den som spekulerar hamnar lätt på en försäljning kring 10 Mdr dollar, och då har Crestor ändå bara en marknadsandel på kanske 20 procent av statinmarknaden. Till saken hör att vinsterna från Crestor kommer att bli högre än vinsterna från Losec och dess efterföljare Nexium. Crestor har licensierats in från japanska Shionogi och där betalar Astrazeneca en royalty som ligger långt under vad Merck begär från försäljningen av Losec och efterföljaren Nexium på USA-marknaden.
Crestor ska lämnas in för registrering hos den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA och de europeiska myndigheterna i sommar och väntas nå marknaden om ett år.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.