Arne Mårtensson: ”Internet ger inga ökade intäkter”
Kontrasten mot konkurrenten SEB som ska ha 80 procent av verksamheten och fem miljoner kunder på nätet om fem år är tydlig.
”På lång sikt går det inte att skaffa sig konkurrensfördelar med teknik, man kan alltid köpa sig ikapp om man ligger efter. Och svenska banker ligger inte före utländska banker, det är de svenska kunderna som är internetmogna, sådant har man inga fördelar av om man går utomlands där situationen är en annan. Man kan inte heller räkna antal internetkunder som SEB gör, det viktiga är lönsamheten, inte antalet kunder”, säger Arne Mårtensson.
Vilken potential ser du i internet? ”Internet ger inga ökade intäkter, däremot är det en potential att rationalisera och öka produktiviteten på kontoren. Under ytterligare tre år kommer vi att kunna minska kostnaderna med fem procent per år genom att dra ned på personal, sedan klingar effekten av.”
Ni har inga planer på att som Föreningssparbanken skapa en handelsplats där kunden även kan göra andra typer av affärer? ”Nej, vi koncentrerar oss på det vi kan, bankverksamhet. Allt som ligger vid sidan av förflackar.”
Hur stor andel av era kunder kommer att använda internet om fem år? ”När det gäller företagen uppskattningsvis 80-90 procent på sikt. På privatmarknaden tror jag att vi når en mättnad runt 50 procent om fem år. Många äldre kunder är mycket intressanta för oss därför att de har pengar och de vill göra bankaffärer på det gamla sättet. Internet är en service för de som vill använda den, vi ska inte tvinga någon. Ökningen beror också på om apparaterna blir enklare framöver, när man kan köra internet över TV:n ökar användandet säkert.”
Vad tror du om WAP-tjänsternas potential? ”För att utnyttja vår breda internettjänst behöver man en PC, WAP är ett komplement, lite av en leksak för de som tycker det är kul att kolla aktiekurser i båten. På sikt kommer mobiltelefonen också att ersätta kreditkortet som betalningsmedel i affärer, därför att det är enklare och billigare för affären.”
Hur ska ni växa? ”Det viktiga är att vi kan öka vinsten per aktie, inte hur vi gör det. Jag skulle inte vilja säga att den geografiska expansionen är en förutsättning för att öka vinsten. Vi växer i Norden enligt plan och de enheterna är lönsamma men resultatet i Sverige ökar mer. Det är viktigt att sköta befintliga kunder och inte bara leta nya. Men vi tittar på allt som är till salu i Norden.”
Förutom de nordiska länderna finns ni nu i Storbritannien, hur kommer det sig att ni valde just den marknaden och inte exempelvis Tyskland som SEB? ”Vi bedömer att Tyskland är den jobbigaste bankmarknaden i Europa, alla tyska banker har lönsamhetsproblem. I Storbritannien däremot är lönsamheten god.”
Ni skiljer er inte särskilt mycket från konkurrenterna, varför skulle britter bli kunder i en okänd svensk bank? ”Vi är den mest lönsamma banken i Europa och vi tror att den kvalitet vi levererar kommer att löna sig även i Storbritannien”.
Arne Mårtensson väntas efterträda nuvarande ordföranden Tom Hedelius inom de närmaste åren. Principen är att man ändrar inte ett vinnande lag, och Handelsbanken är obestridligen en vinnare. Det påpekar Arne Mårtensson också så fort bankens strategi ifrågasätts. Frågan är hur länge man kan vara vinnare i en snabbt föränderlig värld när man är så pass konservativ och försiktig? Det är intressant att konstatera att snittåldern i styrelsen är över 60 år. Där sitter kloka, lojala industrimänniskor (och en nobelpristagare i medicin), men knappast några nytänkare. Om de vådliga expansionsplanerna utgör risken i SEB, är risken i Handelsbanken den tillbakablickande självgodheten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.