Arjo
Arjo ökar resultatet mer än väntat – höjer utdelningen
Omsättningen steg 7,2 procent till 2 879 miljoner kronor (2 686). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 2 878. Den organiska försäljningstillväxten var 4,9 procent.
”I Nordamerika växer Kanada med över 15 procent samtidigt som återhämtningen i USA fortsätter med ännu ett kvartal av tillväxt. Förutsättningarna på denna viktiga marknad fortsätter att gradvis förbättras, något som förväntas fortskrida under 2024. Även inom Global Sales var tillväxten generellt god, med fortsatt bra utveckling på flera av våra större marknader”, kommenterar vd Joacim Lindoff.
Den sammanlagda bilden är att bolaget ser en fortsatt stabilisering vad gäller både efterfrågan och materialförsörjningen.
Justerat ebitda-resultat uppgick till 614 miljoner kronor (481), väntat 567, med en justerad ebitda-marginal på 21,3 procent (17,9).
Rörelseresultatet blev 317 miljoner kronor (170). Rörelsemarginalen var 11,0 procent (6,3).
Justerat rörelseresultat uppgick till 342 miljoner kronor (224), med en justerad rörelsemarginal på 11,9 procent (8,3).
Resultatet före skatt var 242 miljoner kronor (133).
Resultatet efter skatt blev 181 miljoner kronor (100), och per aktie 0,67 kronor (0,37).
I utdelning föreslås 0,90 kronor per aktie (0,85). Väntat var 0,90.
Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 734 miljoner kronor (425).
Cash conversion blev 124,6 procent (99,4).
Utsikterna för 2024 är en organisk omsättningstillväxt på 3-5 procent, samma som för 2023.
”Vårdgivare har under 2023 kämpat med personalbrist och andra kortsiktiga utmaningar, vilket hållit tillbaka kunders investeringar i resultatbaserade lösningar inom såväl patienthantering som trycksårsprevention. Utvecklingen inom dessa två områden har således gått långsammare än önskat under året, men vår bedömning är att marknadsförutsättningarna steg för steg kommer att förbättras under 2024”, säger Lindoff.
Arjo, Mkr | Q4-2023 | Konsensus | Förändring mot konsensus | Q4-2022 | Förändring |
Nettoomsättning | 2 879 | 2 878 | 0,0% | 2 686 | 7,2% |
Organisk försäljningstillväxt, procent | 4,9 | ||||
Justerat EBITDA | 614 | 567 | 8,3% | 481 | 27,7% |
Justerad EBITDA-marginal | 21,3% | 19,7% | 17,9% | ||
Rörelseresultat | 317 | 170 | 86,5% | ||
Rörelsemarginal | 11,0% | 6,3% | |||
Justerat rörelseresultat | 342 | 224 | 52,7% | ||
Justerad rörelsemarginal | 11,9% | 8,3% | |||
Resultat före skatt | 242 | 133 | 82,0% | ||
Nettoresultat | 181 | 100 | 81,0% | ||
Resultat per aktie, kronor | 0,67 | 0,37 | 81,1% | ||
Kassaflöde från löpande verksamhet | 734 | 425 | 72,7% | ||
Utdelning per aktie, kronor | 0,90 | 0,90 | 0,0% | 0,85 | 5,9% |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.