”Arbogapastejen är inte hotad”
– Kända personer kan vara effektiva i reklamsammanhang men jag kan inte säga att vi kommer att använda oss av Stefan Edberg.
Konkurrensen från egna varumärken brukar nämnas som ett av Sardus allvarligaste problem. Hur ska du möta den?
– EMV, alltså egna varumärken, är definitivt en konkurrent som kommit för att stanna. EMV har ungefär 15 procent av den svenska dagligvarumarknaden idag. På andra europeiska marknader är siffrorna ofta kring 25 procent, så jag tror att vi kommer att se en fortsatt tillväxt där. Men Sardus producerar också egna varumärkesprodukter, produktionen uppgår till mellan 15 och 20 procent av den totala tillverkningen. På det sättet kan vi dra fördel av den trenden.
Men visst måste konkurrensen från EMV vara i huvudsak negativ för Sardus?
– Nej, det tror jag inte. Kan du vara en framgångsrik producent av EMV så är det klart att det inte behöver vara en nackdel. Tvärtom
Men vad händer med de välkända varumärkena som Arbogapastej, Lönnebergaskinka och Onsalakorv. Kommer de snart att vara historia?
– Klart att EMV måste ta marknadsandelar av någon, men det är ofta mindre varumärken som får stryka på foten. Sardus har väldigt starka varumärken inom sina produktområden och det är en garant för en fortsatt bra utveckling.
Livsmedel är utsatt för stor prispress. Hur överlever ni den?
– Svenska livsmedelspriser har gått ned 1,5 procent hittills i år. Du får titta tillbaka till krigsåren för att hitta sådana tal. Det är inte bara ett svenskt fenomen. Vi ser det på en del andra europeiska marknader också. I en sådan omvärld så måste man säkra att man är väldigt kostnadseffektiv, eller snarare effektiv i allt man gör. Det gäller även det bolag som jag kommer från, Kraft Foods.
Sardus har bland annat omstrukturerat sin charkproduktion till Halmstad under året för att jaga kostnader. Varför inte helt sonika flytta produktionen till Polen eller något annat lågkostnadsland?
– Det är viktigt att vara kostnadseffektiv, men jag tror inte att det är aktuellt att flytta produktionen ut från Sverige. Många av Sardus varumärken är starkt förknippade med Sverige och svensk, eller åtminstone nordisk tillverkning, är en viktig komponent i det.
Sardus har tidigare sagt att man ska växa med 15-20 procent per år. Det är ganska ambitiöst. Hur ska det gå till?
– Det som framför allt har drivit expansionen de senaste åren är en framgångsrik förvärvsstrategi. Man har köpt åtta bolag sedan 1988. Det är klart att förvärv även framöver kommer att vara en viktig komponent när det gäller att utveckla Sardus. Men jag vill inte uttala mig om några tillväxtmål innan jag varit i bolaget en tid för att bilda mig en uppfattning om vad som är realistiskt.
Så du kan tänka dig att skruva ned tillväxtmålen?
– Jag vill inte ange några tillväxtmål, det är alldeles för tidigt för det.
Hur mycket aktier kommer du att köpa?
– Det vet jag inte, det får framtiden utvisa. Jag har inga aktier i Sardus idag.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.