Logistea
Är miljardärernas batterifabrik bara en dröm?
Skog – det är i huvudsak vad som finns på den där markytan i Lockryd, Svenljunga kommun, som ligger femton minuter från Borås och alldeles utmed riksväg 27.
Den 21 december förra året vändes blickarna mot ovan nämnda skogsdunge när Logistea meddelade att fastighetsbolaget ”ingått en villkorad avsiktsförklaring” avseende hyresavtal med en internationell battericellstillverkare.
Det var tvära kast för kommunen som bara sex månader tidigare fått hantera besvikelsen över att ha valts bort av Northvolt och Volvo för deras gemensamma fabrik.
Logistea, med storägarna Ilija Batljan och Rutger Arnhult i spetsen, siktar enligt pressmeddelandet på att bygga en gigantisk fabriksbyggnad med 380 000 uthyrbar yta – vilket motsvarar 70 normalstora fotbollsplaner. Den ska sedan hyras ut till den icke namngivna batteriproducenten.
Samtidigt tecknar Logistea ett ”exklusivt markreservationsavtal” om en miljon kvadratmeter. På området runt fabriken är det nämligen tänkt att underleverantörer och annan bebyggelse ska etableras.
För kommunen med sina 11 000 invånare är det ett drömbesked att en av världens kanske mest haussade industrier slår rot i bygden. Fabriken sägs kunna ge 3 000 jobb, och lika mycket till för leverantörer och kringservice.
“Nu har jag nypit mig blå i armen men jag tror minsann jag är vaken”, säger kommunchefen Magnus Nilsson till DN samma dag.
Det är också enorm fjäder i hatten för Logistea som bara ett halvår tidigare gått under namnet OddMolly och främst varit kända för att kränga mönstrade kvinnokoftor. Ombytet till fastighetsbolag med internationella storkontrakt har gått i raketfart efter att Batljan och Arnhult klivit in i ägarlistan. Pressmeddelandet eldade också på Logisteas aktiekurs som slutade drygt 4% upp samma dag.
Dagen efter lyckades SVT Nyheter Väst avslöja att den battericellstillverkare som nämns i Logisteas kommunikation är norska Freyr Battery. Fastighetsbolagets aktie handlades upp ytterligare och sex dagar efter pressmeddelandet toppade aktiekursen på runt 35 kronor – en uppgång på cirka 25% utan att någon ytterligare information presenterats.
Svenljunga långt bak i prioriteringsordningen
Men hur sannolikt var – och är – då en etablering av en gigantisk batterifabrik i Svenljunga – det som fick Logisteas aktiekurs att stiga 25% på sex dagar?
Ja, för det första var, och är, Freyr Battery egentligen ingen batteritillverkare – då bolaget ännu inte producerar och säljer batterier. Bolaget hade inte – och har fortfarande inte – byggt sin första fabrik.
Ett av få noterade
Freyr Battery rusade på New York-börsen i somras efter att Morgan Stanley satt en högre riktkurs. Värderingen uppgår nu till 16 miljarder kronor.
Freyr är ett av få batteribolag som är börsnoterade. Bolaget har alltså stora planer – men ingen produktion. Samtidigt är det prognosticerade behovet av batterier till såväl bilar som för stationär drift så enormt att såväl tillverkande företag som investerare är beredda att ta risker.
”Idag är det tajt med framtida kapacitet – det inser biltillverkare och andra som vill driva en affär där man behöver batterier. Så det gäller att säkra kapacitet”, säger Patric Lindqvist, förvaltare för fonden Handelsbanken Hållbar Energi vars sjunde största innehav är Freyr Battery.
För det andra ligger fabriken i Svenljunga långt bak i prioriteringsordningen, som det verkar.
Första prioritet är istället Giga Arctic – Gigafactory 1 och 2 – som ska byggas i norska Mo i Rana. I ett optimistiskt scenario är fabrikerna i Norge klara 2025.
Giga Arctic är på papperet ännu inte finansierat – även om det ser ut att röra sig åt rätt håll. I juli 2021 noterades Freyr på New York-börsen via en så kallad SPAC. Av det kapital bolaget fick in vid emissionen återstår nu drygt 500 miljoner dollar i eget kapital. Vid halvårsskiftet hade Freyr 488 miljoner dollar i kassan.
Samtidigt ska bolaget ha fått lånegarantier från olika exportkreditinstitut (ECA) och multilaterala utvecklingsfinansieringsinstitutioner (MDFI) om totalt 1,6 miljarder dollar. Den enda av dessa aktörer som nämns vid namn är norska, statliga Eksfin.
Detta ska ställas mot att bygget i Mo i Rana väntas gå loss på 1,7 miljarder dollar.
Så vad händer om, eller när, Giga Arctic i Norge står klart? Är det dags för Svenljunga då?
Nej, det verkar inte så. Att döma av Freyrs kommunikation står planerade battericellfabriker i Nordamerika och i Vaasa, Finland, näst på tur. Det är ambitiösare planer än vad som har kommunicerats från Northvolt.
Samtidigt har också investeringsklimatet gjort det svårare för startups att ta in kapital. Efter att Northvolt i somras fyllt på kassan med 1,1 miljarder dollar – totalt har bolaget tagit in 8 miljarder dollar i aktiekapital och skuld – pustade VD Peter Carlsson ut.
”Det som får mig att sova lite bättre är att vi före sommaren fyllde på kassan med ytterligare 12 miljarder (kronor, reds anm). Det gör att vi har ett handlingsutrymme och en framförhållning om det fortsätter att vara en tuff marknad ytterligare en tid”, sa Carlsson till Di i september.
Väldigt många miljarder måste alltså först falla på plats för att Svenljunga – och Logistea – ska kamma hem vinstlotten.
Utmanande åtagande
Logistea har idag ett börsvärde på 1,3 miljarder kronor. Det kan jämföras med vad Freyr räknar med att Giga Arctic kommer att gå loss på – nämligen närmare 19 miljarder kronor. Och även om Logistea inte skulle bygga och finansiera sådant som produktionslinjer, så ser åtagandet utmanande ut. Dessutom verkar det märkligt att en batteritillverkare inte skulle äga sin egen fabrik.
Affärsvärlden har kontaktat Logistea som hälsar att man inte vill prata om batterifabriken förrän det händer något nytt.
Samtidigt lever hoppet i Svenljunga. Kommunalrådet Patrik Harrysson (S) berättar att kommunen håller på att kratta manegen inför en eventuell etablering.
”Vi befinner oss i slutfasen av detaljplanearbetet. Ambitionen är att vi ska ha en plan framme för antagande till sommaren.”
Harrysson förklarar att kommunen har ett ”letter of intent” med Logistea som gäller fram till och med slutet på 2023, och Logistea har i sin tur ett ”letter of intent” med Freyr.
”Det innebär enkelt uttryckt att så länge vi har det så kan inte Logistea, och i förlängningen Freyr, bygga någon annanstans i Sverige. Under samma period har Freyr ensamrätt till den här marken”, säger Patrik Harrysson och fortsätter:
”Vad vi vet har Freyr inte tagit något beslut än.”
Största ägarna i Logistea
Ägare | Kapital | Röster | Värde (Mkr) |
Ilija Batljan | 18,3% | 20,4% | 280 |
Dragfast AB | 9,2% | 18,6% | 145 |
Rutger Arnhult | 8,2% | 5,0% | 123 |
Swedbank Försäkring | 7,0% | 7,6% | 106 |
Stefan Hansson direkt och via bolag | 6,5% | 6,5% | 96 |
The Phoenix Holdings Ltd. | 7,3% | 4,2% | 87 |
Movestic Pension | 5,4% | 3,2% | 81 |
Sanja Batljan | 3,6% | 3,8% | 54 |
Patrik Tillman | 3,5% | 2,3% | 53 |
Christer Andersson | 3,1% | 1,8% | 46 |
Källa: Holdings |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.