Apple
Apples spårningstransparens får fler att välja bort det – drabbar annonseringsexponerade bolag
Apples spårningskontroll, App Tracking Transparency innebär att alla appar måste inhämta användarens godkännande innan data kan spåras i appar eller på webbplatser som ägs av andra företag. I “Inställningar” kan användarna se vilka appar som har fått tillåtelse att spåra data och man kan ändra inställningarna efter behov. Enligt mobilappsanalysföretaget Branch godkänner iPhoneanvändare spårning endast i 25 % av fallen. Det låga antalet gör att annonsörer oroliga.
Framför allt ser Facebookannonsörer en stor påverkan till följd av Apples spårningstransparens. De säger att mediejätten har problem att följa statistik, vilket bland annat gör det svårare att fastställa vilka annonskampanjer som fungerar.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.