Apple
Apples smartphoneförsäljning föll 18 procent i Kina i Q4

Under kvartalet tog Huawei grepp om förstaplatsen med största marknadsandel följt av Xiaomi, och sedan Apple. Huaweis försäljning steg med 15,5% i Q4 och stöttades av lanseringen av Mate 70.
För helåret backade Kinas smartphoneförsäljning med 1,5% på årsbasis. I fjärde kvartalet noteras en nedgång om 3,2%, vilket är den enda nedgången för ett kvartal som noterades på årsbasis.
På helårsbasis behöll Vivo största marknadsandelen på 17,8%.
Läs mer:
Jefferies sänker Apple till underperform – ser risk för svagare Iphone-försäljning
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.