Apple var faktiskt först
Den 4 november 2008 skaffade jag Spotify. I alla fall har jag ett mejl om mitt nya konto den dagen. Då var tjänsten nylanserad och ännu inte helt buggfri. En kompis noterade exempelvis några veckor senare att Tommy Körberg stod för fem av de tio mest lyssnade låtarna i Nederländerna. Men det var förstås ingen som på riktigt tyckte att det var ett problem. Tjänsten var toppen, musiken flödade och början på slutet för piratkopiering av musik var här.
Eller nja, äran bör nog ändå gå till Apple, där Steve Jobs redan fem år tidigare hade lanserat Itunes Store, där vi konsumenter kunde köpa enskilda låtar och ladda ned till datorn eller Ipoden. När Spotify lanserades var Apple redan USA:s största musikåterförsäljare, och skulle snart bli störst i världen.
Redan i starten var alltså Apple på många sätt den största konkurrenten till Spotify, om än då med olika affärsmodeller i hur man tjänar pengar på att sälja musik. I dag har Apple skapat en tjänst som till stora delar är en kopia av Spotify, och som nu är den tuffaste konkurrenten.
I mars anmälde Spotify Apple till EU:s konkurrensmyndighet, då de hävdar att Apple utnyttjar Iphone för att ge orättvisa fördelar till den egna streamingtjänsten, Apple Music. I april nådde Spotify till en milstolpe, med 100 miljoner betalande användare.
Spotify har flera anledningar att fira framgångar. Och flera anledningar att vara oroade. Exempelvis har aktien har inte varit någon succé. Det beror delvis på den allmänna teknikfrossan i USA, men också på de blytunga konkurrenterna som också växer. Läs mer i Martin Gelins reportage på sidan 14.
Chefredaktör
Kvar på marken
Två gånger har jag i år försökt flyga med SAS till Tyskland. Ingen av gångerna har jag kommit iväg. Första gången, i februari, var det snökaos på Arlanda. Andra gången, i förra veckan, var det strejk. Högst anekdotiska iakttagelser, jag vet. Men ändå. Läs mer om SAS på sidan 9.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.