Apple uppges utveckla hemlig elbil

Apple sägs ha anställt flera hundratals personer för att ta fram en elbil.

Apple har tidigare omformat mobilbranschen och musikindustrin och kanske är det snart dags för nästa bransch. Nyligen började det cirkulera rykten och spekulationer om att teknikjätten arbetar på någon typ av teknik för bilar eller rentav en egenutvecklad bil. Nu uppger ett flertal personer med insyn att Apple i hemlighet har anställt flera hundratals personer för att ta fram en elbil, skriver Wall Street Journal.

Projektet går under kodnamnet “Titan” och en av personerna uppger att det avser ett fordon som påminner om en en minibuss.

Den före detta Ford-ingenjören Steve Zadesky ska redan för nära ett år sedan ha fått godkänt av Tim Cook att skapa ett team med 1.000 anställda för att dra igång projektet en bit från bolagets huvudkontor i Cupertino. Teamet forskar och utvecklar olika typer av robotik, metaller och material som är förenliga med biltillverkning, uppger källorna.

Apple har avböjt att kommentera uppgifterna.

Enligt Wall Street Journal är det inte säkert att Apple faktiskt lanserar en egen elbil. En stor del av de tekniker som används i en elbil, batterier och elektronik kan i stället användas i andra Apple-produkter. Affärstidningen pekar på att Apple ofta utvecklar olika prototyper av produkter som i slutändan inte lanseras.

Vad som dock talar för att projektet kan bli verklighet är storleken på teamet och att seniora personer involverats vilket indikerar att Apple genomför en seriös satsning. Bland annat ska chefer ha flugit till Österrike för att träffa underleverantörer som Magna Steyr, något som bolaget dock inte bekräftat.

Under måndagen har kinesiska aktier relaterade till elbilar handlats upp rejält efter spekulationerna om att Apple kan vara på väg in i sektorn.

BYD, som tillverkar både elbilar och batterier, handlades upp nära 10 procent på Hongkongbörsen, medan navigationssystemföretaget NavInfo var upp 10 procent på Shenzhenbörsen, skriver Bloomberg.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.