Apple
Apple tappar på glödhet indisk mobilmarknad
Totalt levererades 31 miljoner telefoner i landet, enligt färska siffror från Strategy Analytics. För Apple ser det dock ut att gå trögt, bolaget sålde endast 800.000 iPhones på den indiska marknaden under perioden.
Apple var inte särskilt stora i Indien tidigare heller men noterar ändå en nedgång från 1,2 miljoner levererade enheter i andra kvartalet förra året. Det innebär att bolagets marknadsandel halverats från 4 till 2 procent.
De Android-baserade tillverkarna dominerar fullständigt i Indien och hade 97 procent av marknaden under kvartalet, att jämföra med 90 procent för ett år sedan.
Indien är världens tredje största smartphonemarknad efter Kina och USA. En anledning att Apple har svårt just i Indien är att konsumenterna framför allt köper billigare telefoner. I det andra kvartalet var genomsnittspriset under 70 dollar, flera gånger lägre än Apples billigaste modell.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.