Apple
Apple är Spotify på spåren
Spotify har många anledningar att vara nöjda med sitt första år som börsnoterat företag. De gick med vinst för första gången, med 107 miljoner dollar, eller 94 miljoner euro. De har genomfört en framåtblickande investering i poddindustrin, med förvärv av bolagen Gimlet Media, Parcast och distributionsplattformen Anchor, för omkring 400 miljoner dollar.
Under det första kvartalet 2019 ökade antalet betalande användare snabbare än tidigare, med 32 procent jämfört med samma kvartal 2018, bland annat tack vare en kostsam offensiv på den indiska marknaden. I april nådde Spotify till slut en efterlängtad milstolpe, med 100 miljoner betalande användare.
Men tillväxten har haft ett högt pris. I takt med att plattformen växer och breddar sina verksamhetsområden får de också allt fler och allt mäktigare konkurrenter. I USA är det inte bara Apple Music som konkurrerar med Spotify om att strömma musik, utan även Youtube, Google Play, Amazon och Tidal, såväl som en rad mindre aktörer.
Än så länge har de framgångsrikt mött hoten från Apple, men striden mellan dem verkar eskalera. I mars anmälde Spotify Apple till EU:s konkurrensmyndighet, då de hävdar att Apple utnyttjar Iphone för att ge orättvisa fördelar till den egna streamingtjänsten, Apple Music. Bland annat ifrågasätter Spotify om Apple har rätt att utestänga Spotify från röstassistenten Siri, att de inte tillåtit Spotify att ha en egen app i Apple Watch och att de 30 procent som Apple tar på alla inköp som görs i iOS-rappar innebär att Spotify blir 30 procent dyrare än Apples egen streamingtjänst. Spotifygrundaren och vd:n Daniel Ek hävdar att det snedvrider konkurrensen på ett sätt som skadar konsumenterna:
-Det är min fasta övertygelse att företag som vårt måste kunna arbeta i ett ekosystem där rättvis konkurrens inte bara uppmuntras, utan garanteras, skrev Ek i ett blogginlägg i samband med Spotifys anmälan.
Enligt Tim Ingham på Music Business Worldwide kan striden med Apple förbli en av Spotifys främsta utmaningar framöver. Apple har nu omkring 52 miljoner betalande prenumeranter i 115 länder. Det gör dem ungefär hälften så stora som Spotify, men de har under det senaste året vuxit snabbare än Spotify.
Enligt Spotifys egna siffror hade företaget, när 2018 var slut, 38,4 miljoner betalande användare i Europa, 28,8 miljoner i Nordamerika, 19,2 i Latinamerika och knappt 10 miljoner i resten av världen.
Trots de stora investeringarna i Asien har tillväxten främst fortsatt i Europa och Nordamerika, men flera branschanalytiker tror nu att dessa marknader börjat mättas. Analytiker på den brittiska analysfirman MIDiA Research förutspår en betydligt långsammare tillväxt av prenumeranter på streamingtjänster under 2019, vilket sätter hård press på Spotifys tillväxt i Asien, Mellanöstern och Nordafrika, vilket kan kosta mycket pengar. Spotify har samtidigt inlett ett nytt samarbete med Apples främsta konkurrent Samsung, som nu förinstallerar deras app på alla telefoner.
-Apple Music lär redan ha gått om Spotify i USA, mätt i betalande kunder. Spotifys börsvärde bygger på en förhoppning om tillväxt och den måste också börja komma från länder utanför Nordamerika och Europa. Man vill replikera sina framgångar i Latinamerika i länder som Indien, Marocko och snart även Ryssland. Kina är dock ute ur bilden. Daniel Ek har avsagt sig ambitionerna på den marknaden genom att istället samarbete med kinesiska Tencent Music, säger Sven Carlsson, en av författarna till nya boken ”Spotify inifrån”.
Prenumeranter kan logga in och läsa en längre version artikeln här.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.