Ägarna efter Northvolts Chapter 11-besked: ”Vägen framåt inte utstakad”

AP-fonderna och lastbilskoncernen Scania har båda investerat i Northvolt. "Vi kommer fortsätta hålla en konstruktiv dialog med bolaget för att skydda investerade värden samt verka för bolagets bästa på lång sikt", uppger AP-fonderna genom det samägda bolaget 4 to 1 Investments.
Ägarna efter Northvolts Chapter 11-besked: ”Vägen framåt inte utstakad” - WEB_INRIKES
Northvolts kontor i Stockholm. Foto: Anders Wiklund/TT

AP-fonderna: “In i en ny fas”

Bolaget 4 to 1 Investments är samägt av AP-fonderna AP1, AP2, AP3 och AP4 och har sedan 2021 investerat totalt 5,8 miljarder kronor i aktier och konvertibla skuldebrev i Northvolt. De är för närvarande åttonde största ägarna i batteritillverkaren med 3,72% av aktierna.

“Det senaste året har varit utmanande för Northvolt med sviktande europeisk elbilsefterfrågan och fortsatta produktionsproblem. Bolaget hanterar nu detta genom åtgärdsplaner och nerdragen expansionstakt. I omställningen till ett lägre fossilberoende och ett Europa som vill säkra lokal produktion av europiska leverantörer, ser 4 to 1 Investments på europeisk batteritillverkning och Northvolt som en långsiktig investering”, skriver de i ett pressmeddelande.

Vidare uppger 4 to 1 Investments att de kommer hålla en konstruktiv dialog med Northvolt “för att skydda investerade värden” och att verka för bolagets bästa på lång sikt.

“4 to 1 Investments var beredda att ta ansvar som långsiktiga ägare och stötta Northvolt med kapital i den finansieringsprocess som pågått under hösten, men konstaterar att det inte fanns stöd från en tillräckligt bred grupp av bolagets nyckelintressenter. Med en process enligt Chapter 11 ges nya förutsättningar för att utveckla Northvolt vidare. Vi kommer i den rekonstruktionsprocess bolaget nu går in i att fortsätta den konstruktiva dialog vi har med bolaget”, säger Jenny Askfelt Ruud, styrelseordförande i 4 to 1 Investments och fortsätter:

“Nu går Northvolt in i en ny fas. Vägen framåt är ännu inte utstakad men vi fortsätter att ha en nära dialog med bolaget och följer utvecklingen noga. Inför investeringen i Northvolt gjordes en omfattande utvärdering och vår samlade bedömning är fortfarande att det finns behov av ett europeiskt ekosystem av företag för elektrifieringen och fossilfria transporter”, avslutar Jenny Askfelt Ruud.

Scania: “Har haft lite olika turer”

Scania har gått in med 1,1 mrd kr i batteritillverkaren, via en så kallad DIP-finansiering. Men deras presschef Erik Bratthall påpekar att de har en “väldigt liten ägandedel i Northvolt”. Enligt ägartjänsten Holdings äger lastbilskoncernen 0,9% i Northvolt.

När fick ni reda på att Northvolt skulle ansöka om rekonstruktion?

“Vi har haft nära kontakt med bolaget under lång period, och kommer inte gå in på när saker och ting har inträffat. Men vi stöttar Northvolt”, säger han till Afv.

Vet ni hur länge Chapter 11 har varit ett alternativ för bolaget?

“De har haft lite olika turer i sin finansieringsprocess, så kan vi säga.”

Scania är också en Northvolt-kund och har fått battericeller från Northvolts fabrik i Skellefteå sedan årsskiftet.

“Vi har fått en stadig ström av batterier som är fantastiska och producerade på grönt sätt, som det ska vara”, säger Erik Bratthall.

Läs mer:
Northvolt ansöker om rekonstruktion i USA: ”Anställda får sina löner, även till jul”

Peter Carlsson efter beskedet: ”Planen ligger!”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold