Antonias bygge

Under sina 27 år i täten för Axel Johnson-gruppen har Antonia Ax:son Johnson stöpt om sfären och ökat värdet från 150 miljoner kronor till runt 25 miljarder kronor.

När Antonia Ax:son Johnsons man Göran Ennerfelt, 66, ville ta det lite lugnare efter 27 år som vd för Axel Johnson AB byggdes huvudkontoret på Villagatan på Östermalm i Stockholm om.

Det gällde att göra plats för fler personer, bland annat för den nye vd:n Mats Jansson, i det gamla huset med Carl Milles skulpturer på det ornamenterade trappräcket upp till övervåningen.

Sedan i november i fjol styrs Axel Johnson AB av någon som inte tillhör familjen. I stället handplockades Mats Jansson från börsnoterade livsmedelsjätten Axfood som Axel Johnson AB äger 44,5 procent i.

En trappa upp i den nya delen av huset sitter Antonia Ax:son Johnson, Göran Ennerfelt, som numera är arbetande vice ordförande i Axel Johnson AB, och Mats Jansson i rummen bredvid varandra.

-Det minskar risken för missförstånd, säger Mats Jansson.

Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt sägs diskutera bolagsfrågor i tid och otid och det gäller att hänga med dem.

-Vårt credo är att bygga, omvandla och utveckla, säger Antonia Ax:son Johnson.

Hårda tider och en allmän trend mot renodling har gjort Antonia Ax:son Johnsons egen bolagsgrupp till något helt annat än vad den var 1979 när hennes far drog sig tillbaka helt och gjorde Göran Ennerfelt till vd. Då sysslade bolagen med handel med stål, maskiner, medicinska instrument och elektronikkomponenter.

Omsättningen var i miljardklassen men vinsten låg i storleksordningen några miljoner kronor och värdet på bolaget var i runda slängar 150 miljoner kronor, enligt Antonia Ax:son Johnson.

I dag består Antonia Ax:son Johnsons egen del av Johnsonsfären av det amerikanska oljedistributions- och vattenreningsbolaget Axel Johnson Inc., fastighetsbolaget Axfast och handelsbolaget Axel Johnson AB. Det sistnämnda inkluderar varuhuskedjan Åhléns, restaurang- och storköksgrossisten Servera, riskkapitalbolaget Novax, industridistributören Axel Johnson International och 44,5 procent i Axfood.

I fjol omsatte sfären, inklusive 44,5 procent i Axfood och 12 procent i brittiska telekombolaget Spirent, 52 miljarder kronor. Värdet ligger uppskattningsvis runt 25 miljarder kronor.

-De som tror att det bara är konstnärer som skapar har inte förstått hur det fun­gerar. Det här är skapande, säger Göran Ennerfelt och visar overhead efter overhead med affärer som gjorts de senaste 20 åren.

Mats Jansson bekräftar att bolaget kan tänka sig att byta verksamhetsinriktning helt om tiderna förändras.

-När jag började här gick vi igenom varje verksamhet och upptäckte att det fanns väldigt stor potential i varje affärsområde. Om det inte hade varit så hade vi skiftat bransch, säger han.

Att Johnsons har överlevt beror till stor del på att viljan till förändring har funnits – även om de mest extrema förvandlingsnumren oftast har varit påtvingade av olika ekonomiska kriser.

Under årens lopp har Johnsonsfären, inklusive familjens investmentbolag Nord­stjernan, drabbats av stålkris, varvskris, oljekris, sjöfartskris och bankkris.

Samtidigt anses sfären oerhört försiktig, mer ute efter att bevara än att vinna ny terräng. Under 2000-talet sägs Antonia Ax:son Johnson ha missat ett otal affärer ? av ren försiktighet.

-Vi har inte missat affärer, vi har tackat nej för att vi inte vill göra dåliga affärer, säger Antonia Ax:son Johnson.

Även om Antonia Ax:son Johnson, Göran Ennerfelt och Mats Jansson kan tyckas föra en undanskymd tillvaro på huvudkontoret i ambassadkvarteren på Östermalm i Stockholm ska man inte underskatta sfärens makt i lilla Sverige. En person som Affärsvärlden sökt ringer tillbaka och säger att han först kollat med familjen om det var okej att prata med tidningen. Andra ringer aldrig tillbaka eller vill inte säga något. Få vill riskera att stöta sig med någon av familjemedlemmarna eftersom många är beroende av dem för sina jobb eller sina affärer.

I Antonia Ax:son Johnsons egen del av sfären kretsar det mesta kring Axel Johnson AB som i fjol hade en omsättning på 13,8 miljarder kronor och gjorde en vinst på 826 miljoner kronor.

Axel Johnson AB fungerar så att de stora helägda verksamheterna förvärvar bolag samtidigt som riskkapitalbolaget Novax försöker ligga i framkant och nosa upp nya affärsidéer. Ett exempel är Svensk Bevakningstjänst som Novax hittade och som Axel Johnson AB ska köpa i en internaffär och göra till ett eget affärsområde.

Mats Jansson vill inte specificera vilka branscher han, Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt kan tänka sig att gå in i, förutom att det är inom handel och handelsrelaterade tjänster.

-Vi tittar på verksamheter inom ramen för handel och distribution, säger han.

Just nu är Axel Johnson AB skuldfritt, men det är inget självändamål.

-Vi kan investera för 5?7 miljarder kronor, om vi hittar rätt tillfällen, säger Mats Jansson.

Mitt under brinnande högkonjunktur tycker han, i likhet med många andra, att det är svårt att hitta något köpvärt.

Handel är ett ytterst vitt begrepp, bolagen handlar med såväl mat som mobiltelefoner och spännband till lastbilar, och Axel Johnson AB andas därför konglomerat.

Göran Ennerfelt hävdar att tankesättet för börsföretag och privata företag skiljer sig åt. På börsen vill aktieägarna ha renodlade företag så att de vet vad de köper in sig i och själva kan se till att de har riskspridning i sin portfölj. Därför måste börsbolagen bli vid sin läst.

-För en privat ägare gäller inte det. Den som vill ha riskspridning bland sina egna bolag kan inte lägga alla äggen i en korg. Vi har inte bara konsumenthandel, utan även business-to-business, säger ­Göran ­Ennerfelt.

Flera av bolagen i Axel Johnson AB går bra och Antonia Ax:son Johson talar särskilt varmt om Åhléns.

Medan varuhuskonceptet är dött på många håll i världen, har Åhléns förmått genomföra ett förvandlingsnummer från ett dammigt ospännande varuhus, till en nyare, fräschare och lyxigare allbutik. Dessutom har bolaget köpt kosmetikakedjan Kicks och inredningskedjan Lagerhaus.

Antonia Ax:son Johnson planerar att bygga på Åhléns med flera delar. Integreringen av Kicks och Lagerhaus har gått bra, berättar hon. Åhléns rörelsemarginal låg på 5 procent 2005, vilket är bra för branschen.

Det bolag i sfären som möter hårdast konkurrens är Axfood. Här ingår livsmedelskedjorna Willys och Hemköp samt livsmedelsgrossisten Dagab. Samtidigt som Vi-handlarna har lämnat Dagab är konkurrensen ute i butikerna stenhård. Lågprislada ligger vid lågprislada, Axfoods Willys bredvid konkurrenterna Ica Maxi, Coop Forum och tyska Lidl.

-Vi-handlarnas avhopp påverkade inte Axfoods finansiella styrka. Axfood har visat 1 miljard i vinst de senaste tre åren. Men Dagab fick ta bort 100 personer vid avhoppet, säger Mats Jansson, som tidigare var vd för Axfood och numera är ordförande.

Alla butikskedjorna i Sverige kommer troligen inte att överleva nästa lågkonjunktur.

-Det finns en överkapacitet inom detaljhandeln. När konjunkturen mattas av kommer du som kund inte att gå till dem med otydligt varumärke. De otydliga blir förlorarna, säger han.

Han vill inte peka ut någon konkurrent, men Coop Forum kan vara ett varumärke som ligger i riskzonen. Samtidigt har sfärens eget Hemköp inte heller något starkt varumärke. Butikskedjan har haft dålig lönsamhet i flera år och har gått sämre än Ica, som med sitt lågpriskoncept Ica Maxi har ökat. Varumärket har urholkats kraftigt de senaste tio åren, bland annat under Mats Jansson, då flotta Hemköp börjat gå åt lågprishållet.

När Mats Jansson var vd för Axfood år 2000 spådde han att omsättningen skulle fördubblas på fem år, från 30 miljarder kronor till 60 miljarder kronor genom en stor nordisk affär. Så blev det inte, omsättningen blev 28 miljarder kronor i fjol och vinsten en dryg miljard.

-Det behövs två för att göra sådana här saker. Axfood bevisade att det inte är något självändamål att växa utan att lönsamheten gäller när vi, och jag, tackade nej till en affär med finska Tradeka, säger han.

Mats Jansson hävdar att sfären är långsiktig i Axfood.

-Axfood är ett oerhört viktigt innehav. Det är en investering vi är väldigt nöjda med, säger han.

Analytiker är kritiska till att Axfood har så hög soliditet, 40 procent i stället för bolagets mål 25 procent, och därmed en lågt värderad aktie. Liksom sfären i övrigt har alltså Axfood en låg skuldsättning, vilket drabbar aktien. Värderingen öppnar för bud och Antonia Ax:son Johnson skulle kunna ta in resterande aktier om hon inte månade om riskspridning inom sin portfölj av bolag.

-Vi är nöjda som det är, säger hon.

I USA har Antonia Ax:son Johnson ett bolag som omsättningsmässigt faktiskt är lika stort som Axfood och som hon, till skillnad från Axfood, äger helt själv, nämligen Axel Johnson Inc.

I fjol omsatte det amerikanska bolaget 22 miljarder kronor, men nyligen köpte företaget vattenreningsbolaget Kinetico i Ohio för runt en miljard kronor och höjde omsättningen till 29 miljarder kronor.

Michael Milligan, vd för Axel Johnson Inc., berättar att de fokuserar på två grenar, oljedistribution på den amerikanska östkusten och vattenrening ? två delar som fanns redan på Antonia Ax:son Johnsons fars tid.

-Vi ska definitivt bygga på vatten­delen. Ax Water har som mål att bygga en ny ­affär. När det gäller oljan är den ett historiskt arv från Johnsonfamiljen som har ägt Sprague Energy i lite mer än 34 år. I dag känner vi att vi kan ligga i täten när det gäller att distribuera miljövänliga drivmedel. Sprague var först med att introducera diesel med låg svavelhalt, säger han.

Det är Axel Johnson Inc. som Antonia Ax:son Johnson kan tacka för sitt livs kanske största klipp när det i slutet av år 2000 sålde Hekimian Laboratories, som tillverkade produkter för övervakning och kontroll av teletrafik, till brittiska börsbolaget Spirent för 7,1 miljarder kronor kontant och 8,6 miljarder kronor i Spirentaktier. Att Spirents aktiekurs drogs med i it-­kraschen gjorde kanske inte så mycket när kontanterna var säkrade.

Vem som egentligen drev på för att göra affären är oklart, inom sfären jobbar Antonia Ax:son Johnson och Göran Ennerfelt tätt ihop.

Göran Ennerfelt sägs vara den analy­tiska, duktiga företagsledaren och ­Antonia Ax:son Johnson den intuitiva människo­kännaren.

-Vi har delat upp rollerna oss emellan, vi kompletterar varandra. Antonia är personlig och intuitiv, bra på att knyta kontakter och göra rätt saker i förhandlingar. Antonia jobbar i hög grad utåt och jag inåt. Jag gillar siffror och jobbar inåt i bolagen där jag får människor att fun­gera tillsammans, säger Göran Ennerfelt och tillägger att Antonia Ax:son Johnson också är duktig på människor.

Göran Ennerfelt förnekar att det skulle vara jobbigt att stå i skuggan av sin fru i offentligheten.

-Jag har inga problem med det. Det är hon som tycker att det är jobbigt att bli igenkänd hela tiden. När hon ska handla blir hon stoppad av människor som vill prata med henne, ofta kvinnor, säger han.

Göran Ennerfelt började för 40 år sedan som assistent åt Antonia Ax:son Johnsons far, Axel Ax:son Johnson, som kallades bergsingenjören. Då var det helt andra synsätt som gällde och fadern skötte hela sfären själv, inklusive Nordstjernan.

Både Antonia Ax:son Johnsons far bergsingenjören och farfar Axel Ax:son Johnson, som kallades generalkonsuln, integrerade framåt och bakåt. Handlade de med stål skulle de ha stålverk för att få stål till handeln, tillverkade de järn skulle de ha ett kalkbrott för att få kalk till järnframställningen och så vidare. Resultatet blev ett vildvuxet konglomerat med hundratals bolag. Även om det fortfarande är ett konglomerat har familjen renodlat. Sfären sköts numera decentraliserat, bolagen är inte till för att stötta varandra som tidigare ? även om intern handel och interna affärer förekommer.

I fjol skedde en stor internaffär i sfären i tysthet. Axel Johnson AB köpte Axel Johnson International, som distribuerar bland annat spännband till last­bilar och mobiltelefoner, för 1,1 miljarder kronor av Antonia Ax:son Johnsons ägarbolag Axel Johnson-gruppen. Affären kan hjälpa Antonia Ax:son Johnson att få loss pengar ur företaget, till exempel genom att ägarbolaget ger henne en utdelning.

-Det var en industriell samordning, transaktionen gjordes inte av finansiella skäl, säger Mats Jansson.

Det var faktiskt en internaffär som en gång grundlade Antonia Ax:son Johnsons förmögenhet. När hon var ung gav hennes far henne ett läkemedelsbolag, som han senare köpte tillbaka för 4,5 miljoner kronor ? en förlustaffär för sfären.

Bolagen inom Johnsonsfären ska jobba separat, men visst anlitar de varandra.

-Svensk Bevakningstjänst har nyss vuxit sig stora och är upptagna med att få uppdrag i näringslivet. Vi har inte ålagt de interna bolagen, som Åhléns, att anlita SBT. Men man behöver inte gå över ån efter vatten, säger Mats Jansson.

Samtidigt bygger Nordstjernedominerade byggbolaget NCC fastigheter åt Antonia Ax:son Johnsons Axfast och köper golvfogar av Nordstjernekollegan golvföretaget Välinge Flooring Technology.

-Det är inte så att NCC bygger alla fastigheter åt Axfast. NCC bygger många, men inte alla, säger Nordstjernans vd Tomas Billing, och tillägger att Välinge är världsledande.

Göran Ennerfelt formulerar det så här:

-Vi är bästa vänner. Allt annat lika så använder vi varandra.

Medan Antonia Ax:son Johnsons del av sfären både har renodlat, omstrukturerat och expanderat har Nordstjernan expanderat. Från att bara ha varit stor­ägare i NCC har Nordstjernan under vd Tomas Billing på senare år blivit ett kon­glomerat då investmentbolaget har köpt på sig ett antal bolag (se grafik s. 22?23).

Här finns numera ett antal industriinvesteringar och en andel i bioteknikbolaget Active Biotech ? som storägs av en av sfärens förtrogna, Mats Arnhög.

Tomas Billing argumenterar för kon­glomerat.

-Jag tycker i många fall bra om kon­glomerat. Warren Buffett som är världens mest framgångsrika investerare har ju ett konglomerat i Berkshire Hathaway. EQT är ett konglomerat som också är väldigt framgångsrikt. Men jag tror inte på branschspecifika konglomerat av den gamla typen som hade gruvan och järnvägen, allt från ax till limpa, säger han.

Han pekar på att Nordstjernans substansvärde har gått upp mer än börsen sedan 1 januari 2003, 284 procent jämfört med 113 procent, inklusive utdelningar.

Tomas Billing letar medelstora nordiska bolag, både noterade och onoterade, men tycker att det är svårt att köpa i nuvarande högkonjunktur.

-Vi har mer än 2 miljarder i kassan och inga lån. Det beror på att vi inte hittat tillräckligt många intressanta investeringar, säger han.

Sfären skiftar alltså utseende hela tiden. Förra året omsatte den, inklusive Nordstjernan, drygt 100 miljarder kronor. Det gör Antonia Ax:son Johnson till en av Sveriges absolut mäktigaste personer.

-Jag har alltid haft väldigt kaxiga styrelser med självständiga styrelseledamöter som vågar säga ifrån. Annars är det lätt att man blir lite inbäddad i bomull, säger hon.

Birgitta Forsberg

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från SPOTLIGHT STOCK MARKET