Antonia växlar upp
I år firar Axel Johnson-koncernen 135 år. Man kan i förstone tycka att utgångsläget för den anrika handelskoncernens jubileumsår kunde ha varit bättre. Koncernen har fått se börskurserna störtdyka i sina största publika innehav Axfood och Mekonomen. Inte heller inträdet tidigt i våras i problemtyngda klädbolaget RNB tycktes speciellt vältajmat. Dessutom har modeföretaget Wesc, som koncernen deläger via Novax, fått kritik från flera håll för att välja fel tidpunkt för sin börsintroduktion.
Men det är bara ena sidan av Antonia Ax:son Johnsons familjeföretag just nu. Det går också att se en betydligt ljusare bild. Tecknen på att koncernen i tysthet håller på att växla upp tempot har nämligen börjat dugga allt tätare det senaste halvåret:
För det första är Axel Johnson-koncernen i allt bättre finansiellt skick. 2006 passerade koncernen för första gången en miljard kronor i vinst. 2007 blev ännu bättre. Den konsoliderade omsättningen ökade med nästan 6 procent jämfört med 2006, och vinstmarginalen hamnade på närmare 7 procent.
För det andra har koncernen i skymundan genomfört ett stort generationsskifte. Nu är det klart, och det är dags att börja jobba på allvar. I ledningen sitter numera tre relativt unga förmågor: vd:n Fredrik Persson, ekonomidirektören Lilian Fossum och Antonia Ax:son Johnsons dotter Caroline Berg, som är personaldirektör. (Läs även Affärsvärlden nr 6/08.) Under dem har det också rört på sig. Åhléns har fått en ny vd i Thomas Axén, Håkan Lundstedt rekryterades från Lantmännen Axa till Mekonomen och håller nu på att helt positionera om den gamla bildelskedjan. På riskkapitalbolaget Novax har Anders Slettengren tagit över och Svensk Bevakningstjänst rattas numera av Anders Lönnebo.
Det tredje tecknet är att koncernen den senaste tiden har varit väldigt aktiv utanför börsen. Koncernens teknikben, Axel Johnson International, köpte inte mindre än sju bolag under förra året, bland annat Trailereffekter, Sverull samt Ancra France och Ancra España. Häromdagen kom ytterligare ett förvärv. Axindustries, som ingår i International och omsätter 1,6 miljarder, köpte LVD Lastvagnsdelar, en reservdelsgrossist för tunga fordon. Riskkapitalbolaget Novax å sin sida klev nyligen in som delägare i hemtextilföretaget Himla.
Och fler affärer kommer det att bli. Axel Johnson har precis anställt en ny investeringschef, Mattias Karlkjell från ABG Sundal Collier. Pengar finns det. Investeringsutrymmet för koncernen bedöms uppgå till 5 miljarder kronor. Axfood, Mekonomen och NCC har alla starka kassaflöden och låg belåning, liksom generösa utdelningspolicier. Både Axfood och Mekonomen direktavkastar över 5 procent.
Detaljhandelsspecialisten Karlkjell ska också styra upp befintliga innehav och varumärken, är det tänkt, och där finns en hel del att göra. Gökungen i koncernens aktieinnehav är för närvarande RNB. Det är inget kärninnehav och man kan fråga sig varför Axel Johnson-gänget vill bli största ägare i ett krisdrabbat klädföretag.
Ett möjligt svar stavas varuhus. I RNB ligger krisen främst i JC, men bolaget har också framgångsrika verksamheter i varuhusen NK, Steen & Ström i Oslo samt Illum i Köpenhamn. Med både Åhléns och NK i sitt hägn har koncernen en lockande möjlighet att koppla ett starkt grepp runt hela Nordens varuhusmarknad. Lockar gör säkert också möjligheterna med varumärket Polarn & Pyret, som ingår i RNB.
Hur Johnson-inflytandet i RNB kommer att se ut konkret återstår dock att se, men en högre plan finns med säkerhet. Det är inte Axel Johnsons ägarstil att bara testa ett kort klipp.
Också i Åhlénsgruppen pågår mycket aktivitet. 2007 blev visserligen inget kanonår, men det är intressant att se hur man hårdsatsar på kosmetikkedjan Kicks. I mars öppnade Kicks sin första norska butik, och tillväxtplanerna är ambitiösa: 15 butiker om året. Det långsiktiga målet är att ha 200 Kicks-butiker i Sverige, 80 i Finland och 80 i Norge.
Även i trögrörliga dagligvaruhandlaren Axfood händer det saker, om man bara tänker bort det eviga bekymret Hemköp. Köpet i vintras av Prisxtra bestod av mer än bara matvarubutiker. Axfood kom över en välfungerande näthandlare: Netxtra. Det är positivt, framför allt att Axfood hann före Coop, som lanserar sin nätbutik nu. Att vara först på plan med en etablerad aktör, om än liten, kan ge fördelar.
Axel Johnsonkoncernen
På börsen: Axfood, RNB och Mekonomen.
Utanför börsen: Axel Johnson International (teknikhandel i Axflow, AxImage, AxIndustries och Forankra), Novax (investerar i tillväxtföretag, bl a Designtorget, Filippa K, Murlyn Music, Wesc, Himla), Servera (restauranggrossist), Svensk Bevakningstjänst (vaktbolag), Åhlensgruppen (Åhléns, Kicks, Lagerhaus).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.