Äntligen reklamfritt i reklamkanalerna
Jag undrar om Jan Scherman och hans kollegor på grannkanalerna läser de just nu ovanligt feta reklambroschyrerna från kedjor som Siba och Onoff. Lagom till jul bildar de en extra hallmatta i de flesta lägenheter.
Om de gör det har de kanske insett att den dystra tv-framtid som det talats om ett tag nu är på väg och kanske snabbare än vad vi anat. Som vanligt har man dessutom inget lärt från tidigare misstag, i det här fallet i musikindustrin, som riskerar därför att upprepas.
För ett år sedan fanns de knappast men spåddes ändå en lysande framtid. I dag finns nästan lika många hårddiskinspelare bland utbudet som inspelningsbara dvd-maskiner. Priserna har rasat kanske snabbare än någonsin tidigare och i dag kan man köpa en inspelningsbar dvd med en hyfsat stor hårddisk och möjlighet att koppla upp sig på nätet för under femtusen kronor. Om ett år kan priset mycket väl ha halverats och ha blivit det självklara valet när videon eller dvd:n ska bytas ut eller kompletteras.
Den här typen av maskin kommer att trasa sönder tv-kanalerna som vi känner dem i dag, och frågan är vad som kommer i stället. Än så länge verkar responsen från branschen både i USA, där utvecklingen gått längre, och i Europa vara lika förvirrad och trög som när fildelning via internet lade sig som en spikmatta framför musikindustrin.
Den här nya generationens apparat undergräver nämligen tv-kanalen som struktur, i sig själv en produkt av tekniska begränsningar. De faller nu bort i och med tv via internet. Dels ger inspelning på hårddisk tittarna möjlighet att ta sig förbi reklamen genom att programmet spelas in på hårddisken medan det visas och spelas upp lite senare, så kallad time-shift.
Man kan helt enkelt pausa direktsändning och sedan spola sig framåt. Dessutom blir det mycket enklare att spela in tv för senare konsumtion och då oftats skippa reklamen. Hårddisken rymmer redan många timmar och den blir raskt större. Dels är den lätt att programmera, både på plats och på distans via en annan dator eller mobiltelefon.
Plötsligt finns det en massa tv-program och filmer på hårddiskar runt om i landet. Det leder också ofrånkomligen till att man börjar dela med sig av sina inspelade tv-program och efterfrågar andra, precis samma utveckling som musiken fick när mp3 kom i gång på allvar.
Om moralen bland konsumenter är svag när det gäller fildelning av upphovsrättsskyddad musik, som man faktiskt oftast betalar för, så blir den ännu svagare när det gäller tv. Den uppfattas sannolikt av de allra flesta som “gratis” och “fri”.
En naturlig trend för branschen vore förstås att röra sig snabbare mot en on demand-modell där tittare konsumerar olika program, nyheter och filmer när det passar dem. Säkert finns det ändå kvar kanaler för dem som så önskar. Ett slags pod-radio för tv alltså.
Telekomoperatörerna känner väl till detta och har försökt få i gång den här typen av tjänster. Proppen är innehållsleverantörerna, som är rädda att mista kontrollen, och tv-kanalerna som månar om sin nuvarande intäkts-modell.
De bredbandstjänster som finns av det här slaget, i dag bara att hyra film, fungerar visserligen hjälpligt rent tekniskt men utbudet ligger på samma nivå som hos en bensinmack i Dalsland.
Förändringar av konsumenters beteenden tar alltid tid, oftast längre än vad man tror, men samtidigt går den tekniska utvecklingen allt snabbare. Internet-tv ger möjligheter redan i dag att sälja tv per program i stället för hela kanaler. Vem blir först?
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.