Äntligen en perfekt marknad – eller?
Minnet är märkligt. Frånvaro av detsamma också, för den delen. I dag återstår inte mycket av det jag deponerade under ekonomistudierna för 30 år sen, men långt in på en dammig hylla fanns en udda detalj kvar. Nämligen denna: marknaden för långväga lastbilstransporter i USA framhölls som det närmaste man i praktiken kunde komma det som nationalekonomerna kallar perfekt konkurrens. En sådan marknad kännetecknas bland annat av att ingen, varken köpare eller säljare, har en så stark ställning att vederbörande själv kan påverka marknadspriset på en vara eller tjänst. Det blir så lågt att det precis ger producenten kostnadstäckning, inklusive ränta på insatt kapital.
Om statsmakterna reglerar en sådan marknad kan ett efterfrågeöverskott uppstå som resulterar i köbildning. Lite grovt var det vad som karaktäriserade Sveriges taximarknad länge. Syftet med avregleringen år 1990 var just att få bort köerna men också att öppna för nya aktörer som skulle hålla priserna i schack. Det gick åt skogen. Kanske därför att avreglerarna glömde att en perfekt marknad förutsätter fri och fullt tillgänglig information. Skrupelfria åkare drog nytta av marknadsimperfektionerna och började köra upp aningslösa, ett ofog som pågår än i dag.
Obalanserna gynnar även privatägda Fågelviksgruppen. Bolaget omsätter 4 miljarder kronor och kör inte taxi – där marginalerna är tunna – utan sköter beställningscentraler med utmärkt lönsamhet (se sid 14).
Nu återreglerar statsmakterna den utskällda branschen för att stävja avarterna. Men det som förändrar branschen är snarare den digitala revolutionen. Den gör det möjligt för köpare och säljare att mötas på en perfekt marknad. Kanske dags att äntligen skriva om läroböckerna?
Två fel av två möjliga
Efter valet var jag aningen dyster över det parlamentariska läget men luftade ändå på det här utrymmet godtroget förhoppningen att det skulle bli som efter 2010, en politiskt sett hyggligt stabil mandatperiod. Och härom veckan skrev jag, också här, att SD aldrig skulle riskera ett nyval med partiledaren i sjuksängen. Min förmåga till politiska förutsägelser tycks endast underträffas av min förmåga att välja aktier som stiger (något som Affärsvärldens börsredaktion dessbättre är lysande på, se nästa nummer).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.