Äntligen en ny vd
Tele 2 har en av marknadens bästa affärsidéer – att framstå som det billigaste och bästa alternativet utan att egentligen vara det.
Likt ett Ikea eller H&M har bolaget etablerat sig i land efter land med samma koncept. Med skicklighet och låga kostnader har man utmanat de lokala monopolen.
Bolaget var länge välskött, men det är lite oroande att allt mer av DNA:t från Jan Stenbecks tid håller på att spädas ut. Nedgången började med att Tele 2:s styrelse fick förre vd:n Lars-Johan Jarnheimer att lämna, enligt uppgift genom att sätta in en styrelsemedlem i företagsledningen som Jarnheimer uppfattade som en överrock. Småländske Jarnheimer ersattes av visionären och finländaren Harri Koponen. Detta bedömde Affärsvärlden då som ett riskfyllt val och det tog bara ett drygt år innan Koponen fick lämna bolaget (se även artikeln om chefrekryteringar – Jakten på högvilt – på sidan 26). Enligt uppgifter till Affärsvärlden togs inte initiativet till vd-bytet av styrelsen, utan den övriga ledningen ställde ultimatum. Med andra ord var det en revolt mot sittande vd och i förlängningen mot styrelsen.
I måndags utsågs så Mats Granryd, chef för Ericssons regioner norra Europa och Centralasien, till vd för Tele 2, efter en nästan fyra månader lång rekryteringsprocess. Han tillträder den 1 september. Därmed fylls ledningsvakuumet, vilket är på tiden.
Ett problem som Mats Granryd får ta tag i är att Tele 2 sedan 2003 kontinuerligt har tappat marknadsandelar på den nordiska marknaden, framför allt till 3 men även till Telenor. Ett annat problemområde är Ryssland, där bolaget dock hittills haft framgång. Det finns säkert stora tillväxtmöjligheter där även framöver, men både Telenors och Telia Soneras problem vittnar om den stora politiska risken i landet.
Tele 2 tycks hittills ha lyckats smyga under politikernas radar, men i takt med att bolaget växer ökar sannolikheten för att även Tele 2 drabbas av bekymmer här.
Jämfört med internationella konkurrenter handlas Tele 2 till genomsnittet på i stort sett alla parametrar, oavsett vilka bokstavskombinationer man tittar på, såsom p/e, ev/ebitda och kurs/ JEK. Det är egentligen endast försäljningen i Tele 2 som värderas lägre än snittet hos konkurrenterna.
Det intressanta med Tele 2 är delvis det beprövade affärskonceptet, men framför allt bolagets närvaro på tillväxtmarknader som Ryssland.
Vi när en förhoppning om att styrelsen kommer till insikt om att det bästa är att sälja bolaget medan tid är. Det finns gott om potentiella köpare till hela eller delar av verksamheten. En placerare bör vara uppmärksam på tecken på att styrelsen biter sig fast vid nuvarande strategi. Då kan det vara bättre att sälja aktierna och leta efter intressantare alternativ.
De stora drakarna inom mobilvärlden letar med ljus och lykta efter förvärv. För oss är det en gåta varför inte Kinnevik säljer Tele 2 på samma sätt som man gjorde en lyckad försäljningsprocess (men misslyckades med försäljningen) av Millicom för några år sedan, vilket fick marknaden att upptäcka de dolda värdena i den aktien. En liknande potential finns i Tele 2. Bäst bud vinner. Och det budet borde ligga minst 20-30 procent över dagens kurs.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.