Annonsmarknaden mjuklandar nästa år
”Tillväxten i år blir tolv till 14 procent. Nästa år blir också starkt, men tillväxten mattas till fem sex procent”, säger Joakim Claesson, vice VD på Media Broker, en av Sveriges största medieförmedlare.
IRM:s preliminära prognos för helåret ligger på plus cirka tolv procent. IRM:s preliminära prognos för nästa år ligger på en tillväxt på drygt fyra procent. Men IRM avvaktar det allmänna konjunkturläget innan man bestämmer sig för sin prognos för nästa år.
”Jag känner signaler från inte minst journalister att det allmänna konjunkturläget kan svänga nedåt, så jag har inte riktigt bestämt min prognos än”, säger Elisabeth Trotzig chef på IRM.
Men Joakim Claesson får medhåll i sin positiva prognos från Ulf Sandberg, på Sandberg Media, som spår en tillväxt nästa år på sex procent.
Johan Eidmann, på Carat, är något mer pessimistisk.
”Vår prognos för nästa år ligger på en tillväxt på fyra till fem procent. Men jag tror att den kan bli litet lägre ändå. Det finns en allmän oro i luften över att den allmänna konjunkturen kan vända. Oro leder till åstramning och att riskvilligheten går ned”, säger Johan Eidmann.
Men medieförmedlarna är i grunden positiva till nästa år.
”E-handelsannonsering minskar förstås. Men digitaliseringen av hushållen kommer att driva annonsmarknaden. Det blir viktigt för aktörerna att äga hushållen när det gäller utveckling av digital-TV och bredband. Aktörer som Boxer, Telia och UPC kommer att investera stort”, säger Joakim Claesson på Media Broker.
Dessutom väntas PPM-valet leda till en generellt högre nivå av finansiell annonsering i Sverige.
”När avtalspensionerna kom för två år sedan kom en annonsboom som ledde till en generellt högre nivå för finansiell annonsering. Nu har PPM-valet gjort ännu fler svenskar till fondägare och vi kommer att se fortsatt ökad annonsering för att locka allmänheten att byta fonder”, säger Joakim Claesson.
Ett tredje fenomen som väntas leda till mycket annonsering är mobilt internet. Det är dock osäkert när den annonseringen kommer på bred front.
Trenden att tryckta medier tappar i förhållande till etermedia och internet fortsätter nästa år.
”Jag tror att storstadspress drabbas nästa år då riskvilligheten i annonseringen går ned något. SvD:s omgörning till tabloid är mycket riskfylld i det sammanhanget. Men jag hoppas de klarar det, de behövs på marknaden”, säger Johan Eidmann på Carat.
Vidare spår medieförmedlarna en viss överetablering bland livsstilsmagasin och it-tidningar.
Internet anses bli nästa års stora vinnare.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.