Northvolt
Anders Sundström: ”Ägarbråk bidrog till Northvolt-konkursen”
Han kommenterar också om varför han inte sålde sina aktier.
”Det kändes fel”, säger han.

Den socialdemokratiske expolitikern är sen länge engagerad i den gröna omställningen, och har i Northvolt varit både rådgivare och en mindre aktieägare. I en intervju med Afv, för några månader sen, efterlyste han statliga bidrag till Northvolt. Han poängterade att Sverige behövde ”nyktra till” och lyfte fram att en stöttning av den gröna omställningen hade med Sveriges ”självbevarelsedrift” att göra.
Idag är han bedrövad över konkursen i batteritillverkaren.
”Jag tycker det är djupt tragiskt för Sverige och Europa.”
Gör parallell till varvskrisen
Han befarar att det här kan bli början på en gigantisk flytt av fordonsindustrin till Asien.
”Jag tror att det allvarliga är om Europa inte förmår bygga batterier och samtidigt stänger ute Kina från att etablera batteriproduktion i Europa. Då kan vi mycket snart sitta i en situation där fordonsindustrin försvinner till Asien på ungefär samma sätt som när varven lämnade Europa på 70-talet”, säger Anders Sundström.
Pekar ut ledningen
För några månader sen var Anders Sundströms bedömning att Skellefteå kommun inte hade tagit risker som kommunen inte kunde hantera. Störst risk, enligt honom, låg på Skellefteå Kraft som investerat i infrastruktur.
Men Northvolts konkurs har försatt kommunen i kris och kommunaldirektören har aktiverat sin krisorganisation.
Medan tusentals människor riskerar att bli arbetslösa sitter underleverantörer upp till halsen i obetalda fakturor.
Vilka som är ansvariga för utfallet är för Anders Sundström helt klart. Det är ledningen med Peter Carlsson och styrelsen med bland annat Susanna Campbell, riskkapitalisten Harald Mixs parhäst Carl-Erik Lagercrantz och Tom Johnstone som har nära band till Wallenbergfamiljen.
”Ledning och styrelse bär alltid ansvaret”, säger Anders Sundström.
Splittrad ägarkrets orsak
När det kommer till vad som gick fel har han sin egen analys.
”Det var väl som vanligt ett antal faktorer som påverkade. Kostnadskontroll, kvalitetskontroll, oenighet bland ägarna och en vikande marknad var väl de viktigaste orsakerna”, säger han.
Vad oenigheten bland ägarna bestod i vill han inte utveckla.
”Det är min egen bedömning och den oenigheten vill jag inte utveckla publikt”, säger han.
Kunde sålt men avstod
Sundström var själv med och tog fram vilka platser batteritillverkaren skulle etablera sig på och var en av de tidiga ägarna i Northvolt. Enligt egen utsago har han haft 10 miljoner aktier. Men inte sålt en enda.
”Jag skäms inte över min insats för att hjälpa till och jag tackade nej till att sälja när det var möjligt. Det kändes fel då och än mer fel nu. Det kostade mig betydande belopp”, säger han.
Fortfarande jobbar han ihop med riskkapitalisten Harald Mix kring stålbolaget Stegra och det gröna stålet i Boden. Men i kontrast till många andra tror han inte att Northvolts misslyckande kommer göra det svårare att få investeringar till gröna projekt.
”Nej, det tror jag inte. Däremot påverkar ju oron på kapitalmarknaden parat med den politiska oron alla kalkyler i ny teknik”, säger han.
Läs allt om Northvolts konkurs:
- Northvolt ansöker om konkurs
- Utländska medier: ”Slutet för Europas största hopp”
- Harald Mix-bolaget efter Northvolts konkurs: ”Sorgligt ögonblick”
- Ebba Busch: Hoppas att någon annan tar över Northvolt
- Ordföranden: ”Svårt att sova – inget lätt beslut”
- Northvolt-grundaren efter konkursen: ”Sista kapitlet inte skrivet”
- Skellefteå vädjar till regeringen: Kraftsamla och rädda batterifabriken
- Pantägaren Scania om Northvolt-fabrikernas framtid: ”Är förberedda”
- Tyska toppolitikern: Bygget av Northvolt-fabriken fortsätter
- Ebba Busch: Hoppas att någon annan tar över Northvolt
- Fabriksanställda i Skellefteå: ”Många hoppas på Scania”
- Fängelse eller inte, rättvisa behöver skipas efter Northvolt
- Konkursförvaltaren: Försäljningen av Northvolt är igång
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.