Novo Nordisk
Analytikerns dom över Novo Nordisk: Misslyckad kommunikation
"Om man misslyckas med kommunikationen som Novo Nordisk gjort blir konsekvenserna kännbara", säger analytiker Morten Larsen.
![Novo Nordisk.](https://www.affarsvarlden.se/wp-content/uploads/2024/02/sdlMwNG5M83Fm4-nh-e1707741850676-900x600.jpg)
Det framgår av ett studiosamtal.
Novo Nordisk tappade nyligen en stor kaka av sitt börsvärde efter att resultat från en fas 3-studie för ett av bolagets viktminskningsläkemedel, Cagrisema, var en besvikelse gentemot marknadens förväntningar. Studien visade på en viktminskning om 22,7 procent, mot förväntade 25 procent. Det var även något sämre än Eli Lillys resultat för Zepbound på 23 procent.
Morten Larsen, läkemedelsanalytiker på ABGSC, uppger att den långsiktiga tillväxten är en osäkerhet.
“Om man dessutom misslyckas med kommunikationen, som Novo Nordisk har gjort – särskilt kring Cagrisema, men även tidigare – blir konsekvenserna kännbara. Är man högt värderad och är en börsfavorit, straffas man extra hårt vid sådana misstag. Det är precis vad vi har sett i det här fallet”, säger Morten Larsen.
Larsen säger att själva studieresultaten delvis kan förklaras av att designen på studien var en flexibel sådan, till skillnad från rigid design där läkaren gradvis ökar upp dosen till den högsta nivån så länge patienten inte avbryter studien. 43 procent av patienterna valde att stanna kvar på en lägre dos och aldrig öka den.
“Det ser ändå ut som ett godkänt läkemedel i mina ögon. Med Cagrisema uppnåddes en viktminskning på 22 procent, vilket är bättre än det läkemedel Novo Nordisk redan har på marknaden. Dessutom verkar biverkningarna vara få. Än så länge har vi dock inte sett hela studieresultatet, men aktiekursen reagerade som om läkemedlet inte fungerade. Det är en felaktig uppfattning”, säger Morten Larsen.
ABGSC har en köprekommendation på Novo Nordisk med en riktkurs på 1 000 danska kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.