Analytikerna: Finns uppsida i Volvo – men jätten är dyrare än flera rivaler

Volvo har slagit Stockholmsbörsen i år och på 12 månader. Trots det tycker inte analytikerna att Volvo-aktien är dyr - men de föredrar konkurrenten Iveco. Det visar Afv:s genomgång av sektorn.
Martin Lundstedt, VD och koncernchef i AB Volvo.
Martin Lundstedt, VD och koncernchef i AB Volvo. Foto: Jonas Ekströmer/ TT

Lastbils- och busstillverkaren Volvo lämnar på onsdag rapport för det första kvartalet. Inför rapporten ser 22 analytiker en genomsnittlig uppsida på 10% i aktien. Tio av dessa har ett köpråd på aktien. Lika många har en neutral rekommendation och endast två stycken tycker att man ska sälja börsjätten.

Volvo och dess konkurrenter

Bolag Köp Neutral Sälj Uppsida till genomsnittlig riktkurs Direktavkastning 2024E P/E 2024E P/E 2025E
Volvo B 10 10 2 10% 6,0% 12,0 11,2
Paccar 6 13 3 -3% 3,1% 14,6 13,7
Traton 9 7 0 5% 4,6% 6,7 6,0
Caterpillar 11 13 4 -12% 1,5% 17,5 16,5
Iveco 7 4 0 23% 2,0% 9,8 7,3
Daimler Truck 15 2 0 19% 4,4% 9,8 8,6
Genomsnitt 6,9% 3,6% 11,7 10,6
Källa: Factset

Volvos Italienska huvudkonkurrent Iveco är analytikernas favorit i sektorn. 7 av 11 analytiker har ett köpråd på aktien och ser en uppsida på 23% till den genomsnittliga riktkursen.

Iveco är näst lägst värderat bland lastbilsjättarna efter Traton med ett P/E-tal på knappt 10 gånger analytikernas förväntade vinst för 2024. Motsvarande P/E-tal för Traton landar på 6,7x för 2024 och 6x för 2025 – klart under genomsnittet i sektorn om 11-12x. Trots den låga värderingen ser analytikerna en knapp uppsida om 5% i Scania-ägarna.

I de amerikanska konkurrenterna Paccar och Caterpillar ser analytikerna istället nedsida. Båda bolagen värderas högre än sina peers och har en relativt låg direktavkastning.

Volvo bjuder på högst direktavkastning i sektorn. Analytikerna förväntar sig att den landar på 6% för räkenskapsåret 2024. Det är cirka 2%-enheter mer än sektorn i stort.

Värderas som genomsnittet

Volvo-aktien har överpresterat Stockholmsbörsen och är upp cirka 11% i år och 38% på tolv månader. Trots det är inte aktien dyr – åtminstone om man jämför dagens värdering med femårssnittet 2019-2023 och tror på analytikernas vinstestimat. Sektortabellen ovan tyder på samma sak.

Volvo B 2023 2024E 2025E 2026E Genomsnitt (5 år)
P/E 10,7 12 11,2 10,5 12,9
EV/EBIT 8,9 11,6 10,8 10,1 11,7
EV/Sales 1,2 1,4 1,4 1,3 1,2
Direktavkastning 6,9% 6,0% 6,3% 6,6% 7,3%
Källa: Factset
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold