Volvo
Analytikerna: Finns uppsida i Volvo – men jätten är dyrare än flera rivaler
Lastbils- och busstillverkaren Volvo lämnar på onsdag rapport för det första kvartalet. Inför rapporten ser 22 analytiker en genomsnittlig uppsida på 10% i aktien. Tio av dessa har ett köpråd på aktien. Lika många har en neutral rekommendation och endast två stycken tycker att man ska sälja börsjätten.
Volvo och dess konkurrenter
Bolag | Köp | Neutral | Sälj | Uppsida till genomsnittlig riktkurs | Direktavkastning 2024E | P/E 2024E | P/E 2025E |
Volvo B | 10 | 10 | 2 | 10% | 6,0% | 12,0 | 11,2 |
Paccar | 6 | 13 | 3 | -3% | 3,1% | 14,6 | 13,7 |
Traton | 9 | 7 | 0 | 5% | 4,6% | 6,7 | 6,0 |
Caterpillar | 11 | 13 | 4 | -12% | 1,5% | 17,5 | 16,5 |
Iveco | 7 | 4 | 0 | 23% | 2,0% | 9,8 | 7,3 |
Daimler Truck | 15 | 2 | 0 | 19% | 4,4% | 9,8 | 8,6 |
Genomsnitt | 6,9% | 3,6% | 11,7 | 10,6 | |||
Källa: Factset |
Volvos Italienska huvudkonkurrent Iveco är analytikernas favorit i sektorn. 7 av 11 analytiker har ett köpråd på aktien och ser en uppsida på 23% till den genomsnittliga riktkursen.
Iveco är näst lägst värderat bland lastbilsjättarna efter Traton med ett P/E-tal på knappt 10 gånger analytikernas förväntade vinst för 2024. Motsvarande P/E-tal för Traton landar på 6,7x för 2024 och 6x för 2025 – klart under genomsnittet i sektorn om 11-12x. Trots den låga värderingen ser analytikerna en knapp uppsida om 5% i Scania-ägarna.
I de amerikanska konkurrenterna Paccar och Caterpillar ser analytikerna istället nedsida. Båda bolagen värderas högre än sina peers och har en relativt låg direktavkastning.
Volvo bjuder på högst direktavkastning i sektorn. Analytikerna förväntar sig att den landar på 6% för räkenskapsåret 2024. Det är cirka 2%-enheter mer än sektorn i stort.
Värderas som genomsnittet
Volvo-aktien har överpresterat Stockholmsbörsen och är upp cirka 11% i år och 38% på tolv månader. Trots det är inte aktien dyr – åtminstone om man jämför dagens värdering med femårssnittet 2019-2023 och tror på analytikernas vinstestimat. Sektortabellen ovan tyder på samma sak.
Volvo B | 2023 | 2024E | 2025E | 2026E | Genomsnitt (5 år) |
P/E | 10,7 | 12 | 11,2 | 10,5 | 12,9 |
EV/EBIT | 8,9 | 11,6 | 10,8 | 10,1 | 11,7 |
EV/Sales | 1,2 | 1,4 | 1,4 | 1,3 | 1,2 |
Direktavkastning | 6,9% | 6,0% | 6,3% | 6,6% | 7,3% |
Källa: Factset |
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.