Analytikern om H&M-rapporten: ”Ordentligt nedställ och fegt återköp”

Klädjätten H&M faller runt 3% på en Q3-rapport som var sämre än väntat. Danske Banks analytiker Daniel Schmidt trodde att aktien skulle tappa mer. "Det var egentligen inga positiva överraskningar alls i Q3", säger han till Afv.
Analytikern om H&M-rapporten: ”Ordentligt nedställ och fegt återköp” - H&M
Daniel Schmidt, analytiker vid Danske Bank. Foto: H&M / Danske Bank

“Ömsom vin, ömsom vatten – men det mesta är vatten tyvärr”, säger Danske Banks analytiker Daniel Schmidt om dagens Q3-rapport från H&M.

Efter flera kvartal i rad med förbättrad lönsamhet, rapporterar klädjätten sämre siffror än väntat. Omsättningen sjunker, bruttoresultat och vinst minskar.

VD Daniel Ervér räknar nu med att årets rörelsemarginal blir lägre än 10%.

“Det är tydligt att det är svårt att driva marginaltillväxt utan försäljningstillväxt härifrån. Vi har väl kommit till vägs ände just vad det gäller den övningen, för det har de ju lyckats med under ett antal kvartal. Men nu är det nog slut på det”, säger Daniel Schmidt.

H&M lyfter i rapporten fram en lyckad höst- och vinterkollektion och försäljningen i september väntas öka med 11%.

“Det som krävs är ett ganska stort upplyft vad gäller försäljningen, vilket vi i och för sig ser i september, men det är bara en månad. Man vill se mer bevis för att försäljningen är högre innan man vågar ropa hej”, menar Schmidt, som har svårt att hitta några ljuspunkter i rapporten.

INGET POSITIVT ALLS

“Det var egentligen inga positiva överraskningar alls i Q3. Sämre på både topline och earnings. Marginalen var som förväntat och bruttomarginalen var OK. Men givet att försäljningen var lägre än väntat och operationella kostnader högre än väntat, så är det ett ganska ordentligt nedställ ändå.”

Klädjätten meddelar också att 100 nya butiker ska öppna i år, framförallt på tillväxtmarknader, medan 200 butiker får ta ned skylten. Det ger ett netto på -100 butiker i år, mot tidigare estimerade -60.

“Det är lite stolpe ut kan jag tycka, för det är ett tecken på att fler butiker än förväntat går tufft.”

Afound avvecklades i Q3 vilket bidrog till ökade kostnader på ungefär 200 Mkr. Övriga varumärken som COS, Other Stories, Monki och Weekday har tidigare under året gått bra, men bidrog negativt i Q3.

“I portföljen med övriga varumärken har det varit tuffare än generellt, med en försämrad försäljningstillväxt i kvartalet på -6%. Det är i och för sig en liten portfölj och står bara för 12% av omsättningen, men det bidrar ju inte positivt att den går dåligt.”

LITE FEGT ÅTERKÖP

H&M aviserar också återköp på 1 miljard kronor fram till och med slutet av november.

“En lite konstig avgränsning. Förra året hade man 3 miljarder i återköp fram till nästa årsstämma, så det är samma takt, men jag vet inte varför man inte vill gå längre. Balansräkningen är rätt så bra, så lite fegt tycker jag.”

Schmidt hade också hoppats på en framåtblickade prognos.

“Man kunde ju önska att de vågade lova något om nästa år, men Ervér vill nog kanske inte binda sig vid masten. Det var ju inte han som satte målen vad gäller 2024, så han försöker kanske vara lite taktisk och slippa den diskussionen.”

Aktien är i skrivande stund ned 3%, vilket förvånar analytikern en aning.

“Jag trodde den skulle falla mer, men det är en stark börs också.”

Läs mer: H&M stänger 200 butiker i år

Läs mer: H&M: Överdrivet rapportras?

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold