Volvo
Analytiker: Oväntat lågt pris för Volvo IT
– Det var billigare än vad jag trodde. Jag hade förväntat mig nästan det dubbla, säger Johan Hallberg, analytiker på IDC.
2 600 personer på Volvo varav 800 är konsulter berörs och kommer att få erbjudande att byta arbetsgivare.
Spekulationer
om att Volvo ska sälja av Volvo IT har pågått i många år, men har
intensifierats under det senaste året i samband med det stora
sparprogram på 10 miljarder kronor som Volvokoncernen har gått ut med.
Pressen har också varit stor från ägare att sälja av it-verksamheten.
–
Jag tror inte att Volvo är den mest effektiva leverantören av
it-tjänster. Det är exempel på verksamhet som försvårar fokusering på
kärnverksamheten, sade storägaren Cevian Capitals chef Christer Gardell
till Dagens Industri i januari förra året.
Efter
en grundlig utredning har även Volvo kommit fram till att verksamheten
som tillhör varumärket Volvo IT inte tillhör koncernens kärna.
– Nu
kan vi arbeta mer kostnadseffektivt och koncentrera oss på våra egna
processer. Den it-verksamhet som är kopplad till egen kärnverksamhet
behåller vi, säger Karin Wik, kommunikationsansvarig på Volvokoncernen.
Senast i förra veckan skrev Computer Sweden att IBM och HCL skulle göra upp om slutstriden.
–
Vi har aldrig kommenterat vilka vi har förhandlat med, säger Karin Wik,
som vare sig vill bekräfta eller förneka att IBM har varit med i
budstriden.
HCL är i dag ett
relativt litet bolag i Sverige, däremot stort internationellt med en
omsättning på 6,1 miljarder dollar. Johan Hallberg på IDC har tidigare i
samtal med Digital Teknik spekulerat om att en indisk kandidat skulle
vara trolig. Han har då främst talat om Tech Mahindra och TCS (Tata).
Tech
Mahindra har under det senaste året också anställt flera hundra
personer i Göteborg på sitt kontor i Volvos industriområde Torslanda.
Bolaget har ett globalt avtal med Volvo Cars om it-infrastruktur och
tjänster.
– Volvo Cars är en
av Volvo IT:s största kunder. Både Tata och Tech Mahindra har mer
verksamhet kring bilar, så de borde ha varit med i sluttampen, säger
Johan Hallberg.
– Jag är ändå
långt ifrån förvånad att det blev just HCL som tog affären. De har
funnits länge på marknaden och jobbat med stora industrikunder i Norden.
Jag tänker bland annat på affärer i Norge och på Husqvarna.
Av
de indiska konsulterna är Tata/TCS mer känt i Sverige. De toppade så
sent som i våras den årliga stora kundnöjdhetsundersökningen bland
outsourcingkunder från Whitelane och PA Consulting Group. Största
it-konsultbolaget i Sverige är enligt IDC:s sammanställning för förra
året kanadensiska CGI (med svenska basen i gamla WM-data) med 10,5
procent av marknaden. IBM har andraplatsen på 7,7%. HCL finns inte ens
med på topp 20, däremot placerar sig Volvo IT på plats 11.
– Nu skulle jag tro att HCL kommer att ta sig in någonstans mellan plats sju och nio, säger Johan Hallberg.
Bilden
är att HCL just nu angriper den svenska marknaden aggressivt, med stort
risktagande. Flera av de andra bolagen ses som mer försiktiga och flera
har också haft problem med hög omsättning på chefssidan.
Volvo
IT har ett antal stora kunder, bland annat Stockholms stad, Volvo Cars,
SCA, Assa Abloy, Ica och SJ. Enheten, som fram till 2012 sköttes som
ett eget bolag, sysselsätter omkring 8 000 personer inklusive konsulter
och har en omsättning i mångmiljardklassen. Ungefär en tredjedel lämnar
alltså Volvo i samband med affären.
Den verkliga juvelen i sammanhanget anses vara infrastrukturdelen hos Volvo AB, HCL får nu uppdraget att sköta den åt Volvo.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.