Analytiker efter Volvo Cars neddragningar: ”Utmaningen är att få upp andelen elbilar”

Volvo Cars skär ner 1300 tjänster i Sverige. Nedragningarna beror på att bolaget vill nå sina finansiella mål - inte på grund av oro för konjunkturen, enligt Handelsbankens analytiker.
Volvos VD Jim Rowan.
Volvos VD Jim Rowan. Foto: Anders Wiklund / TT

Det var strax innan börsöppning på torsdagen som Volvo Cars meddelade att de ska minska personalstyrkan med 1300 tjänster i Sverige.

“De kostnadsåtgärder vi vidtog förra året har börjat ge resultat inom några nyckelområden, så som materialkostnader”, säger VD Jim Rowan i ett pressmeddelande.

Han säger också:

“Men det är tydligt att vi måste göra mer. Ekonomisk motvind, ökade råvarupriser och ökad konkurrens kommer sannolikt att förbli en utmaning för vår bransch under en tid.”

Handelsbankens analytiker Hampus Engellau är inte förvånad över neddragningarna.

“Jag förstår varför det blir en mediaspiral, i och med att man är orolig för konjunkturen nästa år och sådär. Men det här har inte med det att göra”.

Inte?

“Jim Rowan har varit där ett tag nu. Han har skrivit på de finansiella målen och tagit över efter Håkan Samuelsson. För att nå målen måste de se över produktiviten också”.

Fordonsanalytikern Hampus Engellau är tydlig med att detta inte rör sig om konjunktur-oro, enligt vad han tror.

Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.
Hampus Engellau, analytiker på Handelsbanken.

“Nej, de ska se över produktiviteten. Det man gör då är att titta på personalneddragningar på tjänstemannasidan. Men de kommer att växa andra delar av koncernen. Det är möjligt att vissa av de berörda får rotera över till andra uppgifter. Hade det varit ett konjunkturellt spel, hade de dragit ner bemanningen i produktionen. Tittar man på april-siffrorna så var försäljningen upp med 10%”.

Då är frågan om Volvo Cars kommer nå de finansiella målen. Ja, tror Handelsbankens analytiker. Men frågan är bara när. Volvo Cars har meddelat att man ska nå målen i mitten av decenniet. Men sedan har bolaget slirat över mot att det kanske blir 2026 snarare än 2025.

Och eftersom du menar att neddragningarna inte har med konjunkturen att göra, betyder det att vi inte behöver vänta neddragningar från andra bolag i sektorn?

“Ja, vad ska man säga där? Tittar man på prognosen för globala bilproduktionen i år, så förväntas den växa med 3,8%. Det man möjligtvis kan reagera på, är att bilproduktionen i Europa väntas öka med 7%. Det tror jag är lite för positivt, lite av konjunkturella skäl. Samtidigt måste man vara ödmjuk inför att bilproduktionen varit svag sedan den toppade globalt 2017. Landar vi på 85 miljoner bilar i år så är det fortfarande 12 miljoner färre än 2017.”

“Ska jag ändå framtidsspana ett konjunkturellt scenario så skulle jag vilja peka på att nästa år kan se lite svagare ut. Men den absolut största delen av vagnsparken behöver förnyas. Det borde vara mer stabilt än det varit historiskt”.

Men om vi backar till de finansiella målen: Vad blir avgörande för att Volvo Cars ska nå sina mål då?

“Utmaningen ligger i att få upp andelen ren elbil av försäljningen och samtidigt nå lönsamheten. Det är kortsiktigt problematiskt. Elbilarna kantas av lägre lönsamhet, bland annat på grund av högre kostnader för råvarumaterial. Bland annat litium. Men det är också relativt sett låga volymer jämfört med dit man ska på sikt.”

Handelsbanken har ingen täckning av Volvo Cars-aktien i nuläget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold