Analys: Vänta med Swedish Match
Efter en kursuppgång på 78 procent sedan mars i fjol visade den svala reaktionen på tisdagens starka rapport att det finns ett visst motstånd mot Swedish Match-aktien bland placerarna. Läget för att köpa aktien utifrån de tidigare argumenten ser just nu ut så här.
Swedish Match – en säker hamn Tobaksaktierna har varit en säker tillflyktsort i tider av konjunkturnedgång och IT- och telekomras. Swedish Matchs stabila och förutsägbara försäljning kombinerat med en hög lönsamhet och litet kapitalbehov har lockat.
Läget nu: Ingen, inte ens bolagen själva, vet åt vilket håll konjunkturen och efterfrågan på IT och telekom är på väg. Därför finns det inte heller något skäl att varken köpa eller sälja sina Swedish Match.
Swedish Match – ett uppköpsobjekt Uppköpsryktena har florerat en länge tid runt Swedish Match. Industriellt talar branschstrukturen i tobaksindustrin för att konkurrenter som vill in i företagets segment, snus och cigarrer, hellre förvärvar en konkurrent än startar ny konkurrerande verksamhet.
Inbrytningar med nya varumärken är svåra eftersom tobaksbrukarna är mycket lojala sitt invanda märke. Dessutom är marknadsföringen strikt reglerad i många länder. En hög tröskel är också behovet av ett finförgrenat distributionsnät. Allt detta har Swedish Match. Bolaget har därför ansetts som en inträdesbiljett till den nordiska marknaden, till kunskapen om det svenska snuset och till ett globalt distributionsnät härstammande från tändstickorna.
Läget nu: Efter aktiens uppgång med 70 procent bara på ett år har uppköp blivit dyrare. Men även övriga tobaksbolag har stigit i värde. UST, Swedish Match huvudkonkurrent på den amerikanska snusmarknaden, har stigit med runt 150 procent det senaste året. UST har tidigare, dock utan framgång, försökt lansera den amerikanska varianten av snus i Sverige. Chanserna för uppköp borde därför vara lika goda som tidigare.
Swedish Match – aktieägarnas bästa vän Hög lönsamhet, små investeringsbehov och försäljningen av cigarettdivisionen 1999 har trots flera bolagsförvärv möjliggjort utdelningar på drygt 1 miljard kronor och återköp av egna aktier för lika mycket. Den ägarvänliga policyn har gjort aktien populär hos aktieägarna.
Läget nu: Swedish Match av idag är inte längre överkapitaliserat. Nettoskulden har stigit till 4,5 miljarder kronor och soliditeten är normala 30 procent. Nu hänger det på att de årliga kassaflödena ske ge bolaget nya möjligheter att visa sin vänliga sida. I år ser det dock kärvt ut. Trots att rörelsen har ett positivt kassaflöde på drygt 1 miljard kronor så blir årets totala kassaflöde sannolikt negativt eftersom bolaget gjort flera förvärv och håller på att investera i en ny snusfabrik i Göteborg. Ur detta perspektiv är aktien för närvarande inte lika intressant.
Swedish Match – tillväxtaktien Swedish Match saknar tillväxthjälp från marknaden. Tuggtobak och tändstickor säljer sämre varje år. Cigarrer ökar något. Någon raketfart är det inte heller på snusmarknaden. Den växer ändå med runt 5 procent per år i takt med att cigarettrökare upptäcker och stillar nikotinbehovet med det mindre skadliga snuset. Swedish Match har fått göra dragjobbet själv. Expansionen till USA har trefaldigat snusförsäljningen det senaste tre åren och förvärven inom cigarrdivisionen har fyrfaldigat den omsättningen. Läget nu: Nya marknader är bolagets tillväxtchans. Ökningarna i USA ser ut att kunna fortsätta. Volymökningen det första halvåret var 15 procent. Bolaget har med sin kommande snusfabrik även givit sig kapacitet att växa en rad år framåt. Lanseringen på miljardmarknaden Indien och i Sydafrika har också potential. Den stora möjligheten är dock om EU skulle legalisera försäljningen av snus.
Swedish Match – en något dyr tobaksaktie Utifrån vinsten 2002 värderas de stora tobaksbolagen exklusive det japanska och jätten Philip Morris till mellan åtta och 13 gånger. Swedish Match har en värdering i det övre intervallet på drygt tolv gånger vinsten. Det finns flera skäl till en sådan premiumvärdering.
Produktportföljen med tonvikt på snus och cigarrer har lägre risk för skadestånd och förbud än cigaretter som nästan alla bolag säljer. Dessutom har Swedish Match på egna meriter lyckats växa betydligt snabbare än genomsnittet.
Jämfört med medelaktien på börsen har dock Swedish Match en högre politisk risk. Rapporter om att snusets skadliga effekter på hjärta och kärl kan sätta igång skattehöjningar såsom nu sker i Kalifornien. Aktien brukar därför åsättas en rejäl rabatt med runt 20 procent. Värderingen på tolv gånger vinsten svarar då mot en värdering på 15 gånger vinsten. Givet en tillväxt på 15 procent ser aktien korrekt värderad även utifrån det perspektivet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.