Analys: Ticket har ljuva drömmar

Den stora potentialien i Ticket är Dream Ticket, den hälftenägda internationella internetresebyrån. Och även om det inte skulle bli en succé är Ticket köpvärd efter den senaste tidens kursras.

Ticket-aktien har allt sedan noteringen för närmare två år sedan svängt kraftigt. Bolagets VD Anders Holst har ofta med sin entusiasm lyckats gjuta mod i marknaden och prata upp kursen.

Men flera gånger har de förväntningar han byggt upp kommit på skam. Förra året gick bolaget på en rejäl smäll när chartermarknaden i Sverige, som är koncernens kassako, inte utvecklades enligt plan under andra halvåret.

Lik i garderoben
Såväl förra året som i år belastade dessutom omstruktureringar i den norska verksamheten resultatet och det hade ledningen inte kommunicerat särskilt tydligt i förväg. Det som sades vid förvärven var istället att bolagen var välskötta.

Nu finns en misstro mot Ticket på marknaden, den senaste månaden har den tagit sig uttryck i att kursen har fallit med 30 procent. Det som krävs för att aktien ska stabiliseras är en bättre förståelse för bolaget.

Så länge Tickets strategi är att förvärva och strukturera om verksamheter kommer de att ha en hel del kostnader för det. Och det kommer säkert att dröja ett par år innan basen av vinstgivande resebyråer är så stor att förvärven kan sväljas utan att det slår igenom så kraftigt på sista raden i resultatet. Även då kommer resultatet att svänga en hel del från år till år.

Tickets ljuva dröm
Den stora potentialen i Ticket är Dream Ticket, den hälftenägda internationella internetresebyrån. Starten är försenad ett par månader, därför finns det ännu inte några officiella siffror på försäljningen, som har pågått sedan augusti i Storbritannien.

Enligt prognoserna skall Dream Ticket snabbt rullas ut över Europa och satsningen ska gå runt inom 24 månader från starten. Just nu pågår en placeringsrunda för att få in ytterligare medel till expansionen. Ticket har sagt att tanken är att bolaget behåller en kontrollpost.

Liksom alla andra e-handelssatsningar är det svårt att prissätta den här, det kan dröja ett slag innan folk börjar handla resor på nätet i någon större utsträckning.

Men visst finns det möjligheter. Om bolaget får 10 procent av en framtida marknad för internetresor skulle det betyda en försäljning på 4-5 miljarder 2003. Men man ska räkna med mycket låga marginaler, det gör att vinsten troligen inte blir särskilt imponerande i första taget.

Pressad kurs
Det finns många frågetecken och svikna förhoppningar runt Ticket just nu. Men kursen är så pressad att den har fallit långt under berättigad nivå, trots problemen.

Enligt vår kassaflödesmodell är aktien värd runt 45 kronor. Då ingår ändå inte Dream Ticket eller den belgiska verksamheten, som är ett intressebolag, i den värderingen.

Ticket är en aktie med hög risk. Ytterligare en osäkerhet är att en ny VD tillträder i oktober när Anders Holst går till Fritidsresor. Men på de här låga nivåerna är den risken värd att ta. Köp

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Euro Accident