Analys: Satsa på H&M och JC

Alla klädbolagen på börsen vill ”göra en H&M”, de har höga tillväxtmål och vill tjäna pengar utomlands. Men det finns inga genvägar, resan kommer att kosta dem och aktieägarna pengar. I dagsläget är det fortfarande H&M som har bäst förutsättningar att fortsätta växa till rimlig kostnad.

Nu när det snart finns fyra mode- och klädföretag på börsen är det läge för en övergripande jämförelse. Vi har redan H&M, Lindex och JC att välja mellan. Om en vecka tillkommer RNB, som kan tecknas fram till 15 juni och börjar handlas 18 juni.

Samtliga bolag driver butikskedjor med olika koncept för olika målgrupper och de konkurrerar inom flera segment.

Lindex och H&M ligger båda i det lägre prisintervallet, med skillnaden att Lindex inte säljer herrkläder. JC och RNB ligger i ett högre segment, men med viss variation mellan de olika varumärkena. Inom samtliga företag varierar modegraden beroende på målgrupp, men Lindex har lägst modegrad som helhet.

Bolagen skiljer sig åt på så sätt att Lindex främst och H&M enbart arbetar med egna varumärken, medan RNB och JC även säljer andra, kända, varumärken. JC och RNB är också främst inriktade på butikskoncept och har även franchisebutiker, medan H&M och Lindex driver alla butiker i egen regi.

Det som nu driver RNB till börsen, och det som drev JC, är att de vill växa utomlands. Medan H&M har nära 90 procent av försäljningen utomlands är Sverige fortfarande de andra bolagens huvudmarknad och de har just påbörjat sin expansion. Det här gör att det finns möjligheter, men risken och kostnaderna är höga och det tar tid. Det har tagit H&M 50 år att nå nuvarande position.

RNB vill växa med 15 procent per år och har samtidigt som mål att dubblera sin rörelsemarginal från förra årets fyra till åtta procent på sikt, en kombination som kan bli knepig. Den verkliga vinstmarginalen ligger också betydligt lägre än rörelsemarginalen, på 2,2 procent.

Priset per aktie är satt till 43-47 kronor med ett P/e-tal på 19-20 räknat på förra årets vinst. Det innebär att bolaget värderas lika högt som JC, trots att JC är en etablerad och mer än dubbelt så stor koncern. Dessutom gick RNB med förlust under första kvartalet i år, vilket inte är meriterande. Man bör göra stabil vinst på hemmaplan innan man ger sig av utomlands.

Avvakta därför med RNB, de har en hel del arbete framför sig. Vinsten från förra året, 20 miljoner, är inte större än att den kan blåsas bort av den starka dollarn. Och kursen lär inte rusa, det kommer säkert bättre tillfällen att göra en bra affär där om bolaget håller sig på vägen.

När det gäller JC har ledningen uppfyllt sina mål från förra året, och uppvisar hittills i år en försäljningstillväxt på 14,4 procent totalt och 7,5 procent i befintliga butiker. Det är bra, med tanke på att många, exempelvis H&M, har haft en oförändrad försäljning i befintliga butiker under första kvartalet. JC är, åtminstone på kort sikt, en tryggare placering än RNB. Kursen har stigit med över 50 procent i år och är nu uppe på noteringsnivån från förra året, vilket är en mer realistisk värdering idag än det var då.

Lindex däremot har problem, framför allt på kostnadssidan. Och i mina ögon finns det ännu inga tecken på att vändningen är nära. Inte heller är bolaget så starkt konceptuellt att jag är övertygad nog att vilja köpa på nuvarande, mycket billiga, nivåer. Trots att bolaget har det lägsta P/e-talet av de fyra i jämförelsen, 8, avvaktar jag hellre.

Lindex behöver jobba med det H&M har gjort de senaste fem-tio åren, nämligen med att göra butikerna roligare och mer profilerade. Deras lågpriskläder måste också vara bättre och mer profilerade än andras, annars finns det ingen orsak för exempelvis tyskar att köpa just dem.

När det gäller H&M har företaget fått mycket stryk i media det senaste året. H&M expanderar kraftigt och därför har vinsten stagnerat och det gillar aktiemarknaden förstås inte. Men med tanke på sitt goda track-record och tidigare nivåer är bolaget inte orimligt värderat idag, med ett P/e-tal på 35. Det är en halvering av kursen jämfört med toppnivåerna i början av 2000.

Slutsatsen blir att H&M och JC är de bästa köpen av de här fyra. Lindex är inte övertygande nog och RNB är för högt prissatt med tanke på den långa väg de har att gå.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.