Analys: Q-Med på allas läppar
Det ska vara bio- och medicinteknik i år, om det råder ingen tvekan. Åtminstone ett halvdussin O-listade företag i branschen har sedan årsskiftet klättrat med över 100 procent, och samma trend gäller förstås i USA. Hittills i år har Nasdaqs index över bioteknikbolag stigit med 60 procent, vilket ska läggas till fjolårets uppgång på drygt 100 procent.
Till skillnad från många andra bolag i sektorn tjänar Uppsalabaserade Q-Med redan pengar. Kassakorna är Restylane och Perlane, två snarlika estetikprodukter för utfyllnad av läppar och utjämning av rynkor och ärr. Försäljning sker redan i ett fyrtiotal länder och växte under första halvåret i år med 85 procent till 106 Mkr. En standardbehandling, till exempel utfyllnad av läpp, kräver en spruta som kirurgen betalar ungefär 1 000 kronor för. 890 av dessa kronor utgör bruttvinst för Q-Med, och marginalen stiger med ökad försäljning.
Q-Meds mycket lönsamma estetikområde finasierar framför allt två andra affärsområden som ligger nära kommersialisering; ortopedi och urologi. Viktigast är ortopedi där Q-Meds produkt smörjer knä- och höftleder som börjat knarra och värka. Liksom inom estetik gynnas ortopedi av den demografiska utvecklingen i västvärlden. Ju fler som blir äldre desto fler som med vetenskapens hjälp söker påverka naturens gång. I de sju största västländerna uppskattas 33 miljoner människor lida av ortopediska besvär som Q-Meds gelé kan hjälpa till med. Marknadsvärdet uppskattas till 5 miljarder kronor.
Q-Meds främsta konkurrensfördel inom ortopedi, som bygger på samma patentskyddade gelé som estetikprodukterna, är att det endast behövs en enda injektion i den krånglande leden. De konkurrerande produkterna behöver tre injektioner, vilket blir dyrare för alla involverade parter. Det här är Q-Meds viktigaste projekt och bedöms ha vuxit om estetiken om 5-10 år.
Det tredje affärsområdet, urologi, använder Q-Meds teknologi för att avhjälpa ansträngningsinkontinens hos kvinnor och återläckage av urin till njurarna hos små barn. Åtminstone inom ansträngninsinkontinens gynnas Q-Med också här av den demografiska utvecklingen. Sammanfattningsvis har Q-Med ett mycket starkt affärsområde och två som står nära genombrott.
Även om företaget redan både växer kraftigt och tjänar ordentligt med pengar återstår en viktig punkt på agendan innan de riktigt stora pengarna kan börja rulla in, nämligen inträdet på den amerikanska marknaden. Ansökan för USA-godkännande av de tre affärsområdenas produkter ska lämnas in under de närmaste två åren, och försäljning kan sannolikt komma igång under 2002-2003.
I dagens kurs på 185 kronor finns stora förväntningar på Q-Med. Tillväxten ska de närmaste åren ligga på 60 procent och marginalen på resultatet före skatt på mellan 10 och 15 procent för att dagens kurs ska gå att räkna hem.
Den smidiga affär som redan finns i framför allt Europa ger dock tilltro till än större framgång USA, som är den största marknaden för alla Q-Meds produkter. Även om förseningar förstås kan dyka upp borde tillväxttakten bli högre än 60 procent och Q-Med har därmed alla förutsättningar att bli en långsiktig vinnare. Bli inte orolig om tillväxten under tredje kvartalets inte är lika kraftig som under det andra; estetikprodukter är inga storsäljare i höstmörkret.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.