Analys: Nokia drar ifrån konkurrenterna

Slaget om år 2000 vinnare på marknaden för mobiltelefoner är redan vunnit. Vinnaren är Nokia som har en marknadsandel på 33-34 procent, enligt de bedömningar som nu sprids på marknaden. Der är en ökning med hela fem procent jämfört med årsskiftet.

Tydligt är att Nokia med sina snabba produktlanseringar till olika kundgrupper lyckats dra full fördel av att både Ericsson och Motorola valt att successivt lämna de lägre prissegmenten på marknaden. Tillväxten har varit speciellt stark i Europa.

Nokias utsikter för år 2001 är därtill av det aggressivaste slaget. Scenariot som Nokias VD Jorma Ollila målar upp med en försäljningstillväxt på mellan 25 och 35 procent nästa år betyder att Nokia kommer att fortsätta ta marknadsandelar inom mobiltelefonerna. Siktet ser ut att vara inställt på en marknadsandel på en bit över 35 procent redan under 2001.

”Vi är här för att dominera industrin”, sa Jorma Ollila självsäkert på telefonkonferensen med analytiker och journalister under torsdageftermiddagen.

Inte konstigt att Nokia-aktien hann stiga med 22 procent till 372 kronor fram till klockan 16.00 på torsdageftermiddagen. Nokia-aktien har varit inne i en negativ spiral alltsedan halvårsrapporten. Den 26 juli handlades Nokia till 484 kronor. Det är fortfarande en bra bit dit.

I rapporten för det tredje kvartalet redovisades ett resultatlyft på 39 procent till 1,3 miljarder euro vilket var 15 procent högre än analytikernas prognoser, enligt SME. Bland telekomanalytikerna sprids nu förväntningarna om att rapporten ska markera ett trendbrott där Nokia ännu tydligare markerar sin starka ställning på marknaden för mobiltelefoner. Det är ny information och ger anledning för analytikerna att revidera upp vinstutsikterna med tvåsiffriga procentenheter både för sista kvartalet i år och för 2001och 2002. Lägg till att rapporten tagit bort en stor del av den osäkerhet som fanns bland investerarna på marknaden och det ger ytterligare andel att handla upp aktien.

Inför rapporten räknade analytikerna med ett resultat före skatt på 5,5 miljarder euro för innevarande år och på 7,34 miljarder euro nästa år. Nokia-aktien handlades i onsdags till p/e 46 utifrån årets förväntade vinst. Kurslyftet med 20 procent under torsdagen återspeglar att både vinstförväntningarna reviderats upp och riskpremien sjunkit. Antar man att vinstförväntningarna höjts med cirka 400 miljoner euro för det sista kvartalet i år till 5,9 miljarder euro så ger det en vinst efter skatt på cirka 83 cent per aktie. Det ger ett P/e-tal på 53 utifrån årets vinstförväntningar. Med ett resultat på 8,5 miljarder euro nästa år stiger vinst per aktie till cirka 1,2 cent per aktie vilket ger ett p/e-tal på 45.

Nokiarapporten innehåller också idel positiva kommentarer kring mobilsystemen. Verksamheten där Nokia satsar hårt på att få en stark ställning som leverantör av GPRS och de kommande 3-G-systemen går helt enligt plan. Det är bra besked för Ericsson, vars rapport kommer på fredag.

Nokia-rapporten överraskade framförallt på tre punkter. Försäljningstillväxten för mobiltelefonerna under det tredje kvartalet på närmare 60 procent överträffade marknadens förväntningar med bred marginal. Noterbart är att rörelsemarginalen hamnade på 19,6 procent, det vill säga en bra bit från marginalen på 25 procent som presenterades i rapporten för det andra kvartalet. Trots oväntad stark försäljning vågar Nokia sig på en prognos för det fjärde kvartalet som talar om både fortsatt snabb försäljningstillväxt och en rörelsemarginal på över 20 procent, enligt Jorma Ollilas kommentar under en telefonkonferensen med analytiker och journalister.

Kaxigheten inför utvecklingen för nästa år fascinerar ännu mer. Nokia sällar sig till tidigare branschkommentarer om att försäljningen av mobiltelefoner inte kommer att nå upp till tidigare förväntningar på 600 miljoner sålda enheter utan stanna på 550 miljoner, det vill säga en ökning med 37 procent. Trots det räknar Nokia med en försäljningsökning i pengar på 25-35 procent. Med tanke på att priset på mobiltelefoner hela tiden sjunker betyder det att Nokia räknar med att ta marknadsandelar med flera procentenheter även nästa år. På en telefonkonferens framhöll samtidigt Jorma Ollila att prispressen på Nokias produkter kommer att bli lägre än för konkurrenterna.

Den starka rapporten till trots finns det frågetecken som kan ha betydelse på sikt.

1. Nokia har tjänat på den starka dollarn. Dollarkursen har stigit med 11 procent jämfört med i juni månad. Det påverkar framförallt försäljningen inom Nokias mobilsysten. Om man antar en genomsnittlig valutakursförbättring på fem procent betyder det att resultatet för det tredje kvartalet förbättrats med några tiotals miljoner eruo. När dollarn sjunker kan det slå åt andra hållet.

2. Nokia har successivt dragit ner på utläggen för forskning och utveckling. Helår 1999 motsvarade FoU-budgeten 8,9 procent av omsättningen. Under det tredje kvartalet har FoU-budgeten krympt till en andel motsvarande åtta procent av försäljningen. I halvårsrapporten var andelen 8,5 procent. Skillnaden motsvarar flera tiotals miljoner euro mellan kvartalen och ungefär 300 miljoner euro på helåret. Att FoU-kostnaderna andel av försäljningen sjunker när ett bolag växer snabbt är logiskt. Frågan är förstås om det är hållbart på sikt. Jorma Ollila flaggade själv för att FoU-andelen kan komma att stiga igen redan under det fjärde kvartalet.

3. Den snabba tillväxten för mobiltelefonerna gör att Nokia ännu mer än tidigare är beroende av terminalerna för sin framgång. Mobiltelefonerna står för 72 procent av Nokias försäljning hittills i år. Förra året stod telefonerna för 66 procent av försäljningen och 1998 var andelen nere på 60 procent. Signaler om nedreviderade försäljningsprognoser och hårdare konkurrens slår därmed hårdare mot Nokia än andra företag inom telekombranschen.

Att Nokia nu verkar ha distanserat sig från Motorola, Siemens och Ericsson på telefoner betyder bara att slaget om år 2000 har vunnits och att det ser bra ut för 2001. Men konkurrenterna kommer att komma tillbaka, bland annat i form av japaner. Matsushita, med varumärket Panasonic, planerar exempelvis en fabrik för 20 miljoner telefoner i Tjeckien. Produktionsstarten sker i slutet av 2001.

Det nya med Nokias rapport för det tredje kvartalet är istället att den finska mobiljätten kommer att stå ännu starkare i mötet med konkurrenterna framöver.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Agda PS