ANALYS: MTG – Pelle Törnberg: Bonn-Pelle

MTG-chefen Pelle Törnberg säger sig vara bonnig (när det gällerinternet). Men inte feg.

Mediekoncernen MTG håller igen på investeringarna i internet. Viär medvetet bonniga i den här frågan för att neutralisera allaandra som predikar hur fantastiskt internet är, säger MTG-chefenPelle Törnberg i en intervju med Affärsvärlden. Genombrottet före-handeln kommer att dröja, anser han. MTG har varit känt försin vildvuxna struktur och kaxighet.

Men mycket tyder på att ni i samband med börsnoteringen,september 1997, konsoliderade verksamheten och blev ett mertraditionellt bolag. Har det varit en medveten strategi?

Ja, absolut. Jag ska villigt erkänna att det tidigare kundefinnas bolag i koncernen som jag inte själv hade hört talas om.Den verkliga konsolideringen inleddes dock ett och ett halvt årföre börsnoteringen. Då ägnade vi mycket tid åt att hitta rättledning och en enklare struktur på bolaget. Men det har tagittid att kommunicera ut den här nyare bilden av MTG. Särskilt iEuropa tyckte många länge att MTG var alldeles för rörigt ochspretigt.

Hur rimmar bilden av ett mognare MTG med den entreprenörsandasom varit en viktig faktor bakom MTG:s framgångar?

Jag vet att det finns finansanalytiker som är oroliga för att viblivit för fega. Men de glömmer sannolikt bort att vi på mindreän ett år har dragit i gång fem dagstidningar, fyraradiostationer, sju internetbolag, översättningsbolag på trekontinenter samt förvärvat eller startat fyra TV-stationer.Skillnaden mot förr är att vi bara växer inom våra kärnområden,tidigare kunde vi starta allt ifrån flipperhallar till teatrar.

Men många utpräglade entreprenörer har lämnat MTG och dragitigång egna bolag, inte minst i internetbranschen?

I Sverige, ja. Det är vad tidningarna skriver om här. Men 50procent av de anställda i MTG är från andra länder och där ärläget helt annorlunda. Det minsta jag är rädd för är att detskulle vara någon brist på nya idéer inom MTG. Tvärtom. En avmina viktigaste uppgifter är att hålla hårt i tyglarna och ståemot alla nya projekt som anställda vill satsa på, men som viinte tror på.

Ett av de senaste årens mest framgångsrika projekt ärgratistidningen Metro. Det senaste året har ni lanserattidningen i fler nya städer än vad aktiemarknaden hade väntatsig. Du har tidigare sagt att ni förhandlar med 60 till 70städer. Gäller den siffran fortfarande?

Att jag har sagt den siffran är något jag ångrar. Vi förhandlarmed väldigt många städer, så mycket kan jag säga. Menförhandlingarna kring Metro är komplexa och svåra att förutse.

Ni har sagt att det kan bli aktuellt med en särnotering av MetroInternational. Varför då och när då?

Kapitalbehovet är en anledning. Att dra i gång många tidningarpå en gång kostar mycket. Ett annat skäl är att MetroInternational stjäl mycket uppmärksamhet från andra delar avMTG. Vår TV-del värderas till ungefär 13 gånger vinsten, attjämföra med Europeiska TV-bolag som värderas till över 30 gångervinsten. Det kan vara ett tecken på att aktiemarknaden stirrarsig blind på vissa tillväxtområden och glömmer bort potentialeninom de mer traditionella delarna av MTG. Om en notering välblir av är tidpunkten viktig. Jag tror till exempel att det ärviktigt att först bevisa att det går att tjäna pengar på Metroutomlands, innan det är lämpligt att knoppa av den delen.

Förutom Metro har aktiemarknaden även högt ställda förväntningarpå er internetsatsning med portalen Everyday.com, som ni ägertillsammans med Netcom. Ändå gör ni det mesta för att tona nedförväntningarna kring internet?

Jag hatar att vara tvärsäker och kanske är vi medvetet bonniganär vi talar om internet, för att neutralisera alla andra sompredikar om hur fantastiskt det är. Men också för att det kommeratt dröja länge innan vi verkligen vet hur handeln på internetkommer att utvecklas.

Den här försiktigheten är någonting som MTG ofta får kritik för.Förstår du den kritiken?

Amerikanska analytiker vill att vi ska investera miljardbelopppå internet. Men varför ska vi göra det om vi på sikt kan tjänalika mycket, utan att investera särskilt mycket? Poängen är attvi redan har investerat kraftigt, men då indirekt och inom någonannan del av koncernen. Investeringarna i media har gett ossfantastiska kanaler som kommer att användas för att marknadsföraEveryday.com. TV-shop har gett oss en fungerande logistik sompassar perfekt för elektronisk handel.

En stor del av börsvärdet i MTG går att hänföra tillEveryday.com. Håller du med marknaden här?

Ja, jag håller med om den potential som aktiemarknaden ser.Däremot håller jag inte med om hur värdena kommer att fördelas.Jag förstår till exempel inte det värdet som många lägger i attha en sofistikerad kunddatabas på internet. Och därmed inteheller motivet att investera stort i att locka kunder.Egentligen ska internet ses som en finare form av postorder, medsamma tråkiga logistik och samma affärsmodell. Sedan håller jaginte heller med de som säger att internet kommer att slå igenomredan nästa år för det kommer att ta tid.

Men om marknaden har en mer kortsiktigt optimistisk syn påinternet än vad ni har, varför inte utnyttja det genom att säljaav internetdelarna och damma av satsningarna igen när handeln pånätet verkligen tar fart?

Vem säger att vi inte ska göra det? Allting är möjligt. Detfantastiska med internet är att det alltid finns olikaalternativ. Potentialen finns där och är enorm på sikt. Detgäller bara att spela korten rätt.

Inom TV-området har TV 3 etablerat sig i Norden och Baltikum.Kan vi vänta oss en fortsatt expansion?

Ja, absolut, och då främst i Östeuropa. MTG förvärvar sällanföretag utan är bäst på att starta bolag. Då passar Östeuropabra, eftersom marknaderna där är röriga och snabbrörliga. Det ären miljö som vi är vana vid, inte minst från Sverige.

MTG börjar utveckla ett finansblock med Finanstidningen, Kapitaloch TV8. Vilka planer har ni kring satsningarna påekonominyheter?

Ambitionerna är stora. Utmaningen är att ompaketera nyheter,artiklar och reportage och återanvända dem i andra medier. Jagär mycket nöjd med utvecklingen i tidningarna. TV8 har vi jujust köpt, men det är ingen hemlighet att vi steg för steg gärnagör om den kanalen till ett slags lokal CNBC (en amerikanskkanal för ekonominyheter).

När MTG noterades på börsen spekulerades det i att du var entemporär lösning. Men i dag är tongångarna annorlunda. Du anses

till och med som en av börsens skickligaste chefer. Är det enrevansch?

Det är ingenting som jag har tid att tänka på. Det är mesttrams. Jag försöker i stället att undvika att tillhöranäringslivets Rotarynomenklatura. Det är inte så svårt. Mednågra resor till Tallinn då och då får man perspektiv påtillvaron.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.