Älskade Saab

Saab-bilar har länge intresserat bilentusiaster i andra länder.I spåren av konkursen 2011 har samlarintresset ökat även i Sverige.

Att påstå att Saabbilar har – och har haft – olika ställning på olika geografiska marknader är en underdrift. I Sverige var bilarna ofta sedda och nyttjade som rena bruksbilar, i utlandet sågs de som exklusiva och lite udda med högt teknikinnehåll. Den bilden håller dock på att ändras. I Sverige märks det inte minst i prissättningen på välhållna och bättre exemplar av Saab 96 och Saab 900.

– Saab-bilarna har i Sverige egentligen alltid varit relativt lågt värderade jämfört med utländska marknader. Men efter konkursen 2011 tog intresset fart och många modeller som varit underskattade har ökat i värde, säger Peter Bäckström, intendent på Saab Car Museum i Trollhättan.

Den typiske Saabägaren har med vassa tungor i åratal beskrivits som extremt snål, utan någon som helst vilja att betala ­premiumpris för körupplevelse eller kvalitet. Detta har även märkts på begagnatmarknaden och till viss del även för samlar­exemplaren.

– Det har funnits en ovilja att betala extra bland Saab-ägare. Men nu kommer det folk utanför den vanliga Saab-sfären och tycker att bilarna är billiga jämfört med många andra samlarbilar, då sticker också priserna, säger biljournalisten Claes Johansson.

Intresset för Saab-bilar har ökat stadigt de senaste åren, men efter 2011 kom den stora förändringen då redan hängivna samlare och entusiaster på marknader utanför Sverige fick sällskap av allt fler svenska intressenter.

– De Saabar som gick på export var ofta toppmodeller och mer exklusiva, vilket länge lockat köpare i utlandet. Men det är många som fått upp ögonen för Saab i Sverige efter konkursen, att det var en lite annorlunda tillverkare med smarta lösningar, säger Karl Ask, ordförande i Svenska Saabklubben.

Saab 96 tvåtaktsversion i så kallat sportutförande och den klassiska Saab 900 som tillverkades mellan åren 1979 och 1993 tillhör de som lockat samlare och bil­entusiaster till det svenska bilmärket:

– Just sportmodellen av 96:an har alltid varit en bil som varit högt värderad och den drar iväg ytterligare i pris just nu. Det har att göra med den kult som omgärdar rallyföraren Erik ”Carlsson på taket” Carlsson som körde den modellen med enorma framgångar, säger Peter Bäckström.

Därtill har klassiska Saab 900, den kanske största imagebäraren genom tiderna för biltillverkaren, i turboversion och cabrioletform länge varit högvilt bland samlare på olika exportmarknader. Både 96:an och 900:an är populära bland entusiaster på den svenska marknaden, vilket också avspeglas i prisbilderna.

– Jag tror att Saab 900 Turbo, som redan dragit iväg lite prismässigt, kommer att göra det framöver också. Ett toppexemplar av 900 Turbo Aero kan ligga kring 200 000 kronor och det är också de modellerna du ska leta upp och fixa till litet, det kan vara en säker värdestegring, säger Claes Johansson.

Men den gamla devisen att intresset för Saab-bilar är högre i utlandet än i Sverige håller än. Det gäller inte minst de högt prissatta klassiska 96:orna och 900-modellerna som fortsätter att försvinna till samlare utanför Sverige, främst till köpare från Tyskland, Nederländerna, Belgien, Luxemburg, England och Italien.

– Det är faktiskt så att vi i Sverige dräneras på klassiska Saabar till förmån för utlandet. Men det vi ser nu är också ett starkt ökat intresse från öststaterna kring bilmärket, vilket vi inte sett tidigare, säger Peter Bäckström.

För den som vill investera i en Saab med hyggliga utsikter till värdestegring på sikt gäller det att vara fokuserad i sitt letande. Utbudet av begagnade Saabar i Sverige är enormt och det finns definitivt modeller och årgångar som inte är att rekommendera. Samtidigt är prissättningen, inte minst jämfört med andra samlarbilar av liknande kaliber, extremt låg. Det finns med andra ord utrymme för goda investeringar på sikt.

– Saab 99 och då särskilt de som är tillverkade på 1970-talet är väldigt billiga och har ännu inte stuckit iväg prismässigt, det kan vara en bra investering. Men glöm heller inte sportbilarna som Saab Sonett, de har verkligen inte hängt med i den senaste tidens prisuppgångar, säger Karl Ask.

Saab Automobiles konkurs 2011 må ha lämnat djupa sår hos många entusiaster, men den har också bidragit till ett uppsving för bilmärket i samlar- och veteranbilskretsar. Faktum är att praktiskt taget alla Saab-bilar är potentiella samlar- och veteranobjekt, men det gäller att få tag på rätt modell och specifikation för hyggliga investeringsutsikter. ❋

Saab som investering

Förutom coupéversionen av Saab 900 Turbo, som börjat ticka uppåt i pris, pekar Saab-kännarna på 900-versionens föregångare och Saabs rena sportvagnar som goda investeringsobjekt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.