Allt färre spelare

TELEKOM. Glöm triple play. Nu är det Fantastic Four som gäller. Trafikintäkterna sjunker när branschen går mot fasta avgifter. Det ökar kraven på att operatörerna ska vara effektiva.

Hela telekomsektorn har hettat till rejält de senaste åren. Det gäller både operatörer, leverantörer av utrustning och mindre bolag som levererar teknik, tjänster och innehåll. Den underliggande drivkraften är den allt snabbare digitaliseringen av information samtidigt som de stora befolkningsrika länderna snabbt tar till sig ny teknik som mobiltelefoni och internet.

Att köpa både telefoni, bredband och kabel-tv från samma leverantör har blivit allt vanligare. Utvecklingen kommer att accelerera under 2007 i takt med att bredband breder ut sig och digital-tv blir standard. För operatörer som Telia, Com Hem och Telenor innebär det att man måste springa ännu fortare för att hinna i fatt kunderna. Digitaliseringen och internettelefoni öppnar också för att inkludera trådlös telefoni, till exempel mobiltelefoni, i sammansmältningen. Ordet för 2007 är därför quadruple play, eller Fantastic Four som det också kallas med en stänk av ironi.

Under 2006 har vi sett en hastig konsolidering på marknaden för infrastruktur. Franska Alcatel och nordamerikanska Lucent har slagit sina påsar ihop liksom Nokia och Siemens gör den 1 januari inom nätverksamheter. USA:s Motorola, som är väldigt små på 3G, är i princip ute ur räkningen. Inklusive Ericsson återstår alltså bara tre stora spelare.

Konvergensen mellan fasta och mobila nät fortsätter och Ericsson kommer att köpa fler bolag på fastnätssidan, även om det inte kommer att handla om förvärv i Marconis storleksklass.
Intresset för mobilt innehåll växer också explosionsartat och även här väntar fortsatt konsolidering. Tidigare i år köpte till exempel Nokia tyska Gate 5, som levererar programvara för karttjänster. “Vi kommer att bygga in GPS i merparten av våra mobiler i framtiden. Du kan jämföra med utvecklingen för kameramobilerna”, hävdade Nokia Skandinaviens försäljningschef Andreas Lundin nyligen.

– Nokia kommer säkert att köpa fler innehållsföretag. Det är ett sätt för bolaget att bibehålla sitt genomsnittliga försäljningspris på telefoner, säger Mattias Cullin, analytiker på HQ Bank, som också tror på en intensifierad konkurrens på mobiltelefonmarknaden.

Det stora slaget om telefonanvändarna kommer under 2007 att utkämpas i utvecklingsländerna och i de billigare prissegmenten, områden där Nokia hittills har dominerat fullständigt. Men tillverkare som Motorola kommer starkt, samtidigt som Samsung och Sony Ericsson hittills är dåligt representerade.

Bland operatörerna kommer tredelningen av den nordiska marknaden bli allt tydligare under 2007. Storspelarna Telia Sonera, Telenor och danska TDC är i full färd med att fördela de sista köttstyckena mellan sig. Egentligen återstår bara svenska Tele 2 och finska Elisa som lite större fristående aktörer. Det är möjligt att Tele 2 säljer Comviq redan 2007, bara bolaget lyckas få någon ordning på sin europeiska strategi.

En möjlig köpare är TDC. Under 2007 kommer Telia Sonera med stor sannolikhet att annonsera förvärvet av danska Debitel. Vad som kommer att hända med mobiloperatören 3 i Sverige är för tidigt att säga. Men ägarna, Investor och Hong Kong-baserade Hutchison-Whampoa, lär inte kasta in handduken under 2007 i alla fall.

För närvarande råder i princip nolltillväxt på telemarknaden räknat i pengar, och någon större skillnad under 2007 lär det inte bli. Nu slåss man om de befintliga kunderna och marginalerna pressas.

Priset på vanlig telefoni fortsätter ned även om den fallande kurvan planar ut något under året. Satsningen på mobilt innehåll accelererar, men för att det riktigt stora genombrottet ska ske måste operatörerna snabbare röra sig mot fasta taxor, enligt Magnus Nilsson, vd på innehållsföretaget Wayfinder.

– Alla undersökningar visar att det folk är villiga att betala extra för är lokaliseringstjänster i första hand, i andra hand mejl. Men taxestrukturen måste bli enklare för att den stora explosionen ska inträffa. Och trenden mot helt fasta taxor går väldigt fort, säger Magnus Nilsson.

3 TRENDER

Konvergensen mellan fast och mobilt går snabbare.

Intresset för mobilt innehåll växer explosionsartat.

Operatörerna rör sig allt snabbare mot fasta taxor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Spotlight Group
Annons från SciBase