Alla ögon på USA när H&M släpper bokslutet
I torsdags, exakt en vecka före H&M:s rapport, gick huvudägaren och ordföranden ut i en intervju som ångar av framtidstro i Finanstidningen. Stefan Persson uttalade sig framförallt starkt optimistiskt om den allt viktigare amerikanska utvecklingen.
Det är naturligtvis ett sätt för honom att få analytikerna att fokusera på tillväxten på den relativt färska USA-marknaden snarare än deppa över ett oundvikligt svagt Europa. Men Persson brukar inte ägna sig åt att snacka upp kursen, så nog är det intressant när han talar.
Det är en stark signal att ledningen allt tydligare upprepar att USA kommer att bli den dominerande marknaden. Visserligen faller konsumtionen minst lika mycket i USA som i Europa på kort sikt. Men Stefan Persson påpekar också att H&M är mindre konjunkturkänsligt än branschen som helhet. I prismedvetna länder som USA är ett bolag som H&M given vinnare även i hårdare tider.
Ser man till de senaste tio åren har H&M i snitt haft dubbelt så hög årlig försäljningsökning som exempelvis Lindex. 1988/89 var mycket svaga år för hela branschen och även H&M. Men redan 1990, när Sverige fortfarande stod upp över öronen i finanskris och lågkonjunktur, ökade försäljningen åter med 19 procent. Ett tydligt tecken på att bolaget tror på fortsatt tillväxt är de 100 nya butiker som enligt Persson tillkommer i år, den takten ligger väl i fas med nyöppningar tidigare år.
Naturligtvis har H&M, liksom konkurrenterna, tagit stryk av den milda hösten förra året som hämmat handeln, och det kommer att synas i bokslutet. Därför har också de flesta prognosmakarna skrivit ned sina förväntningar.
Häromdagen reviderade den amerikanska investmentbanken JP Morgan ned sin vinstprognos till 3,2 kronor per aktie för 99/00 och 4,1 kronor för 00/01. SME:s sammanställning visar att marknaden i snitt tror på ett resultat före skatt för 99/00 på 4,1 miljarder, eller 3,18 kronor per aktie. Det är 500 Mkr under föregående års resultat.
Merrill Lynch rekommenderar nu ”minska” i H&M. Marknaden är alltså fortfarande tveksam till H&M. Men på samma sätt som det var fel att köpa aktien när den var kraftigt övervärderad och kursen låg nästan dubbelt så högt som idag, är det fel att minska på grund av svackan det senaste året.
Aktien är visserligen fortfarande mycket högt värderad, med ett p/e-tal på 41, och vi har förvisso passerat toppen på högkonjunkturen. Men tidigare höga värderingar byggde inte på högkonjunktur utan en tillväxtstrategi, som fortfarande gäller.
Och den enda fundamentala förändring som har ägt rumt är positiv, den som bar skulden för modemissen, det vill säga förre VD:n Fabian Månsson, är borta.
Torsdagens rapport måste visa att H&M fortsätter att röra sig åt rätt håll trots de bekymmer som förra året innebar. Om inga nya problem dyker upp kommer att leverera på sikt. De aktörer som inte förstår det kommer så småningom att tvingas köpa på de nivåer som gällde för ett år sedan, runt 350 kronor.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.