Alibaba köper AdChina

Alibaba har köpt sig en majoritetspost i AdChina, som är Kinas största oberoende digitala reklamteknikplattform. Det skriver Tech in Asia.

De finansiella detaljerna kring affären offentliggjordes inte.

AdChina förväntas nu komma att arbeta nära Alimama och Aliyun, Alibabas marknadsförings- respektive molnverksamhet. Tillsammans förväntas de utveckla en end-to-end marknadsföringstjänst. Enligt Alibaba kommer samarbetet möjliggöra det att öka varumärkesbyggandet och försäljningsintegrationen som används i nuläget av bolag och handlare.

AdChina, som grundades i Silicon Valley 2007, hade i slutet av 2013 mer än 60.000 mobila appar integrerade och nådde över 80 procent av Kinas aktiva internetanvändare. Bolaget ansökte om börsnotering i början 2012 men drog sig ur ett år senare.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.