Alberts rörelseförlust ökar

Utbildningsappen Albert redovisar minskad omsättning under tredje kvartalet jämfört med samma period året innan.
Alberts rörelseförlust ökar - Albert fixad

Rörelseförlusten ökade.

Omsättningen sjönk 4,8% till 41,9 Mkr (44,0). Den organiska försäljningstillväxten var -5% (-11).

“Eftersom denna ökning utgör periodiserade intäkter har den ännu inte reflekterats i våra redovisade intäkter i resultaträkningen. Samtidigt har högre marknadsföringskostnader redan belastat vårt resultat, vilket lett till en tillfällig nedgång i lönsamheten. Allt detta är helt i linje med vår plan mot lönsamhet”, säger VD Jonas Mårtensson.

Årligen återkommande intäkter (ARR) från B2B-abonnemang uppgick till cirka 64,6 Mkr (63,2), vilket motsvarar en ökning om 2% jämfört med föregående år.

Albert, Mkr Q3-2024 Q3-2023 Förändring
Nettoomsättning 41,9 44,0 -4,8%
Organisk försäljningstillväxt, procent -5 -11
Ebitda -8,4 -3,0
Ebita -12,3 -6,9
Rörelseresultat -34,7 -20,6
Resultat före skatt -34,9 -20,0
Nettoresultat -29,4 -17,8
Resultat per aktie, kronor -1,17 -0,71
Kassaflöde från löpande verksamhet -3,2 -10,0
Likvida medel 59,4 94,5 -37,1%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från ABG Sundal Collier
Annons från Mangold